МИНОБРНАУКИ РОССИИ
федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования
«Алтайский государственный университет»

Медиаэстетика

рабочая программа дисциплины
Закреплена за кафедройКафедра медиакоммуникаций, технологий рекламы и связей с общественностью
Направление подготовки42.03.05. Медиакоммуникации
ПрофильЦифровая культура и медийное пространство
Форма обученияОчная
Общая трудоемкость2 ЗЕТ
Учебный план42_03_05_Медиа-2020
Часов по учебному плану 72
в том числе:
аудиторные занятия 28
самостоятельная работа 44
Виды контроля по семестрам
зачеты: 7

Распределение часов по семестрам

Курс (семестр) 4 (7) Итого
Недель 17,5
Вид занятий УПРПДУПРПД
Лекции 10 10 10 10
Практические 18 18 18 18
Сам. работа 44 44 44 44
Итого 72 72 72 72

Программу составил(и):
д.филол.н., профессор, Халина Н.В.

Рецензент(ы):
Телеведущий ГТРК Алтай , Долгова Т.Н.

Рабочая программа дисциплины
Медиаэстетика

разработана в соответствии с ФГОС:
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 42.03.05 Медиакоммуникации (приказ Минобрнауки России от 08.06.2017 г. № 527)

составлена на основании учебного плана:
42.03.05 Медиакоммуникации
утвержденного учёным советом вуза от 30.06.2020 протокол № 6.

Рабочая программа одобрена на заседании кафедры
Кафедра медиакоммуникаций, технологий рекламы и связей с общественностью

Протокол от 08.06.2023 г. № 8
Срок действия программы: 20232026 уч. г.

Заведующий кафедрой
д.социол.н., профессор Ковалева А.В.


Визирование РПД для исполнения в очередном учебном году

Рабочая программа пересмотрена, обсуждена и одобрена для
исполнения в 2023-2024 учебном году на заседании кафедры

Кафедра медиакоммуникаций, технологий рекламы и связей с общественностью

Протокол от 08.06.2023 г. № 8
Заведующий кафедрой д.социол.н., профессор Ковалева А.В.


1. Цели освоения дисциплины

1.1.Целью изучения дисциплины является - формирование готовности студента, в опоре на теоретическое и практическое владение основными категориями искусства, психологии искусства и эстетики, грамотно выявлять, характеризовать, представлять и оценивать психологическое, художественное и эстетическое воздействие и содержание медиатекстов на культуру личности, группы и общества.
Для достижения цели ставятся задачи:
ознакомление студентов со спецификой целевой, художественной и эстетической образности медиатекстов;
развитие творческой готовности и умений выпускника выделять, анализировать и оценивать художественную составляющую медиаконтента и его отдельных элементов;
закрепление навыков студентов по выявлению, изучению и обоснованной оценке эстетического содержания медиатекстов как произведений массового искусства.

2. Место дисциплины в структуре ООП

Цикл (раздел) ООП: Б1.О.4

3. Компетенции обучающегося, формируемые в результате освоения дисциплины

ОПК-3Способен использовать многообразие достижений отечественной и мировой культуры в процессе создания медиатекстов и (или) медиапродуктов, и (или) коммуникационных продуктов
ОПК-3.1 Демонстрирует кругозор в сфере отечественного и мирового культурного процесса
ОПК-3.2 Применяет средства художественной выразительности в создаваемых медиапроектах и (или) медиапродуктах
УК-5Способен воспринимать межкультурное разнообразие общества в социально-историческом, этическом и философском контекстах
УК-5.1 Знает основные подходы к изучению культурных явлений; многообразие культур и цивилизаций в их взаимодействии во временной ретроспективе, формы межкультурного взаимодействия; особенности и этапы развития духовной и материальной культуры народов мира
УК-5.2 Применяет знания особенностей межкультурного взаимодействия в практической деятельности; критически осмысливает и формирует собственную позицию по отношению к явлениям современной жизни с учетом их культурно-исторической обусловленности
УК-5.3 Владеет нормами взаимодействия и толерантного поведения в условиях культурного, религиозного, этнического, социального многообразия современного общества
УК-5.4 Владеет приемами презентации результатов собственных теоретических изысканий в области межкультурного взаимодействия
В результате освоения дисциплины обучающийся должен
3.1.Знать:
3.1.1.основные ценности и нормы мировой и российской медиакультуры, медиакультурологии, медиаискусства, медиаэстетики и медиакритики;
систему общечеловеческих ценностей и ценностей мировой и российской культуры; значение гуманистических ценностей для сохранения и развития современной цивилизации;
основные прецеденты мировой и российской медиакультуры, медиаискусства, медиаэстетики и медиакритики; принципы, нормы и правила критической деятельности в медиасфере;
базовые представления в области визуализации информации и ее технического воплощения гуманистические ценности эстетической аналитики и критики, принципы, нормы и правила эстетической оценки медиатекста;
3.2.Уметь:
3.2.1.выделять и анализировать информационное, психологическое, художественное и эстетическое содержание и своеобразие медиатекстов; формулировать и отстаивать свои представления о психологической, художественной и эстетической ценности артефактов медиакультуры;
ориентироваться в системе общечеловеческих ценностей и ценностей мировой и российской культуры;
распознавать значение гуманистических ценностей для сохранения и развития современной цивилизации;
реализовывать программу комплексной оценки и экспертизы артефактов медиаискусства;
в сотрудничестве с дизайнерами и программистами создавать инфографические изображения, виртуальные миры, компьютерные игры, шоу-румы и презентации;
осуществлять экспертную оценку артефактов медиаискусства;
3.3.Иметь навыки и (или) опыт деятельности (владеть):
3.3.1.представлениями о социокультурной важности гуманистических (морально-этических, художественных, эстетических, коммуникативных, когнитивных, гедонистических) ценностей при оценке артефактов медиаискусства;
технологиями взаимодействия со специалистами, необходимыми для создания медиапродуктов; технологиями создания медиапродуктов;
готовностью к социальному взаимодействию на основе принятых в обществе и в медиасообществе морально-этических и психологических принципов и правил профессионального и межличностного общения; навыками использования методов оценки артефактов медиакультуры и медиаискусства;
способностью ориентироваться в системе общечеловеческих ценностей и ценностей мировой и российской культуры, понимать значение гуманистических ценностей для сохранения и развития современной цивилизации;
Навыками художественной и эстетической экспертизы актуальных артефактов медиакультуры и медиаискусства.

4. Структура и содержание дисциплины

Код занятия Наименование разделов и тем Вид занятия Семестр Часов Компетенции Литература
Раздел 1. Раздел 1. Основы медиаэстетики: исследование взаимосвязи между технологиями восприятия, органами чувств и перцептуальными перспективами рассмотрения объектов
1.1. Медиаэстетика: содержание, история формирования и функциональный статус дисциплины Лекции 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.2, Л1.4
1.2. Медиаэстетика как результат концептуального сотрудничества литературоведов, искусствоведов, киноведов. Русская и американская эстетика ХХ в. . Практические 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.3. Медиаэстетика как результат концептуального сотрудничества литературоведов, искусствоведов, киноведов. Русская и американская эстетика ХХ в. Сам. работа 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.4. Культура конвергенции. Своеобразие понимания медиа в медиаэстетическом дисциплинарном дискурсе Практические 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.5. Культура конвергенции. Своеобразие понимания медиа в медиаэстетическом дисциплинарном дискурсе. Сам. работа 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.6. Медиаэстетика и эстетические регистры постмодернизма и авангарда . Постмедиаэстетика. Лекции 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.7. Постмедиаэстетика в контексте эстетики постмодернизма и авангарда. Практические 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.8. Постмедиаэстетика в контексте эстетики постмодернизма и авангарда. Сам. работа 7 4 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.9. Медиатизация современных художественных практик. Лекции 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.10. Медиатехнологии и искусство XXI века Практические 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.11. Медиатехнологии и искусство XXI века Сам. работа 7 4 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.12. Медиа и технологии искусства Лекции 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.13. Медиа и технологии искусства Практические 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.14. Медиа и технологии искусства Сам. работа 7 4 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.15. Цифровые медиа и технологии для виртуальных художественных пространств Лекции 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.16. Цифровые медиа и технологии для виртуальных художественных пространств Практические 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.17. Цифровые медиа и технологии для виртуальных художественных пространств Сам. работа 7 4 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.18. Эстетика современного сенсориума: сочетание фундаментальных эстетических модальностей и базовых семиотических и психологических регистров Лекции 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.19. Эстетика современного сенсориума Практические 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
1.20. Эстетика современного сенсориума Сам. работа 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
Раздел 2. Раздел 2. Критическая медиаэстетика. Прикладная медиаэстетика
2.1. Транскультурная медиаэстетика Практические 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
2.2. Транскультурная медиаэстетика Сам. работа 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
2.3. Критическая медиаэстетика Лекции 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
2.4. Трансмедийная эстетика. Метамедиа.Эстетика поиска и глитч-эстетика Практические 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
2.5. Трансмедийная эстетика. Метамедиа.Эстетика поиска и глитч-эстетика Сам. работа 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
2.6. Прикладная медиаэстетика Лекции 7 2 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
2.7. Визуальный нарратив: Синтаксис редактирования комплексности Практические 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
2.8. Визуальный нарратив: Синтаксис редактирования комплексности Сам. работа 7 4 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
2.9. От артефакта к товару. Организация глитч-сфер Практические 7 1 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4
2.10. От артефакта к товару. Организация глитч-сфер Сам. работа 7 14 ОПК-3.1, ОПК-3.2, УК-5.1, УК-5.2, УК-5.3, УК-5.4 Л1.1, Л2.1, Л1.3, Л1.4

5. Фонд оценочных средств

5.1. Контрольные вопросы и задания для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации по итогам освоения дисциплины
Оценочные материалы для текущего контроля по разделам и темам дисциплины в полном объеме размещены в онлайн-курсе на образовательном портале «Цифровой университет АлтГУ» –https://portal.edu.asu.ru/course/view.php?id=11254#section-4

ОЦЕНКА СФОРМИРОВАННОСТИ КОМПЕТЕНЦИИ УК 5.1.
ПРИМЕРЫ ЗАДАНИЙ ЗАКРЫТОГО ТИПА

• 1. The term "media" is defined as ...
o
A. Picture or image
o
B. Means of communication
o
C. A current style
o
D. A study of signs
Correct Answer
B. Means of communication
Explanation
The term "media" refers to various forms of communication, such as newspapers, television, radio, and the internet, that are used to reach and influence a large audience. It encompasses the channels and tools that are used to transmit information, ideas, and messages to the public. Therefore, "means of communication" accurately defines the term "media".
2. The term "signs" is defined as ...

A. Something that comes with an accepted meaning

B. A current style

C.
A visual movement that explores themes and techniques drawn from popular mass culture

D. means of communication
Correct Answer
A. Something that comes with an accepted meaning
Explanation
The term "signs" refers to something that comes with an accepted meaning. This means that signs are symbols or indicators that convey a specific message or information that is universally understood or agreed upon. Signs can be in the form of words, gestures, images, or any other visual or auditory representation that carries a particular significance. They are used as a means of communication to convey a specific message or idea to others.
• 3. The term "mass media" means ...

A. Means of communication

B. Something that comes with an accepted meaning

C. Means of communicating to a large group of people

D. A current style
Correct Answer
C. Means of communicating to a large group of people
Explanation
The term "mass media" refers to a means of communicating to a large group of people. It includes various forms of communication such as television, radio, newspapers, magazines, and the internet, which have the ability to reach a wide audience simultaneously. This term does not imply a specific accepted meaning or a current style, but rather emphasizes the broad reach and impact of the communication medium.
• 4. Popular culture is ......

A. Ability to interpret and analyze the media

B. Means by which a message is communicated

C. Artifacts, institutions, customs, hobbies that represent the accepted values of society

D. The study of signs
Correct Answer
C. Artifacts, institutions, customs, hobbies that represent the accepted values of society
Explanation
The correct answer is "artifacts, institutions, customs, hobbies that represent the accepted values of society." This answer accurately describes popular culture as a collection of various elements such as artifacts, institutions, customs, and hobbies that reflect the values and beliefs of a society. These elements are widely accepted and embraced by the general public, making them an integral part of popular culture.
• 5. A medium is ...

A. Means by which a message is communicated

B. Means of communication

C. Picture or image

D. A current style
Correct Answer
A. Means by which a message is communicated
Explanation
The correct answer is "means by which a message is communicated." This means that a medium refers to the method or tool used to transmit or convey a message from one person to another. It can include various forms such as spoken language, written text, visual images, or electronic devices. In this context, the medium acts as a channel through which information or ideas are shared or exchanged between individuals or groups.
• 6. How long is the average news story?

A. 15 seconds

B. 1 minute

C. 30 seconds

D. None of the above
Correct Answer
C. 30 seconds
Explanation
The average news story is typically around 30 seconds long. This duration allows news outlets to cover the essential information and key details of a story while also keeping the audience engaged. News stories that are too short may not provide enough context, while stories that are too long may lose the viewers' attention. Therefore, a 30-second timeframe strikes a balance between delivering concise information and maintaining the audience's interest.
• 7. What percentage of Canadians rely on TV news for information?

A. 75 %

B. 18 %

C. 85 %

D. 22 %
Correct Answer
A. 75 %
Explanation
Approximately 75% of Canadians rely on TV news for information. This suggests that a significant majority of the population in Canada considers television as their primary source of news. It indicates that television remains a popular and trusted medium for Canadians to stay informed about current events and news updates.
• 8. Why do news stations include visual images in their news stories?

A. It is easier to watch than reading

B. It makes the story easier to believe

C. It's more fun

D. It's cheaper
Correct Answer
B. It makes the story easier to believe
Explanation
News stations include visual images in their news stories because it makes the story easier to believe. Visual images provide evidence and support for the information being presented, making it more credible and trustworthy for the viewers. It allows the audience to see the events or situations being reported, enhancing their understanding and perception of the story. By including visual images, news stations can provide a visual context and evidence that helps the viewers connect with the news and believe in its authenticity.
:
• 9. When we learn something new we do things which are _______

A. Organize and adapt

B. Organize and discredit

C. Assimilate and adapt

D. Assimilate and discredit
Correct Answer
A. Organize and adapt
Explanation
When we learn something new, we need to organize the information in a structured manner to make sense of it. This involves categorizing and arranging the new knowledge in a way that is easy to understand and remember. Additionally, we must adapt our existing knowledge and beliefs to accommodate the new information. This means adjusting our thinking and perspectives to integrate the new knowledge into our existing framework. Therefore, the correct answer is "organize and adapt."
• 10. By the time the average child leaves elementary school, he or she will have witnessed more than ____ assorted acts of violence.

A. 100

B. 100 000

C. 100 000 000

D. 1000
Correct Answer
B. 100 000
Explanation
By the time the average child leaves elementary school, he or she will have witnessed more than 100,000 assorted acts of violence. This suggests that children are exposed to a significant amount of violence during their early years of education. This exposure can have a lasting impact on their mental and emotional well-being, as well as their understanding of violence and its consequences. It highlights the importance of creating safe and supportive environments for children to protect them from such harmful experiences.
• 11. How many commercials advertise food?

A. 1/4

B. 1/8

C. 1/5

D. 1/2
Correct Answer
A. 1/4
Explanation
The correct answer is 1/4. This means that out of the total number of commercials, 1/4 of them advertise food.
• 12. In the movie "Simone," the name Simone means _____

A. Simultaneous one

B. Simulation one

C. Stimulated ovary
Correct Answer
B. Simulation one
Explanation
The movie "Simone" is about a virtual actress named Simone, who is created through simulation technology. Therefore, the name Simone in the movie represents the idea of simulation, making "simulation one" the most fitting interpretation of the name.
• 13. What are the 2 kinds of photos that exist today?

A. Pornographic, family photos

B. Celebrity photos, family photos

C. Paparazzi, digitally altered
Correct Answer
C. Paparazzi, digitally altered
Explanation
The given answer suggests that the two kinds of photos that exist today are paparazzi photos and digitally altered photos. Paparazzi photos are typically taken by photographers who capture candid shots of celebrities in public places without their consent. Digitally altered photos refer to images that have been manipulated or edited using software to enhance or modify their appearance. Both types of photos are commonly seen in today's media and photography industry.
• 14. Which actress is famous for protesting her digital alterations on the cover of GQ magazine?

A. Kate Winslet

B. Gwen Stefani

C. Lindsay Lohan

D. Britney Spears
Correct Answer
A. Kate Winslet
Explanation
Kate Winslet is famous for protesting her digital alterations on the cover of GQ magazine. This means that she publicly expressed her disapproval of the magazine altering her appearance using digital editing techniques. This act of protest garnered attention and made her well-known for advocating for more realistic representations of women in media.
• 15. Which company launched a campaign to challenge today's stereotypical view of beauty?

A. Revlon

B. Maybelline

C. Cover Girl

D. Dove
Correct Answer
D. Dove
Explanation
Dove launched a campaign to challenge today's stereotypical view of beauty. This campaign aimed to promote inclusivity and redefine beauty standards by featuring women of different body types, ages, and ethnicities in their advertisements. Dove's message was to celebrate and embrace the diversity of real women, encouraging self-acceptance and body positivity.

ПРИМЕРЫ ЗАДАНИЙ ОТКРЫТОГО ТИПА

1. Каким образом определяется существо феномена культуры?
Ответ: развитие человеческого общества в целом и понимание прекрасного.Это все материальные и культурные достижения цивилизации.И с этой точки зрения, все, что было и будет сделано человеком, - это культура
2. Какие подходы к определению культуры существуют?
Ответ: антропологический, философский, социологический.
3. Какие основные концепции культуры можно выделить?
Ответ: 1. Это единый процесс развития, в равной степени затрагивающий все страны. 2. Каждый населенный регион имеет свой собственный уникальный путь развития.
4. Какие этапы и периоды формирования культуры можно выделить?
Ответ: 1. Примитивный. 2. Культура Древнего мира, которая включает в себя культуру Античности и Древнего Востока. 3. Культура средневековья. 4. Культура эпохи Возрождения, или Ренессансной эпохи.Она по временным рамкам относится к периоду Средневековья, но по масштабам и влиянию следующие поколения включают в себя определенный период. 5. Культура нового времени. 6. Современная культура.Начиная с конца XIX века.
5. Какие формы культуры традиционно выделяются?
Ответ: три формы культуры: материальная, духовная и физическая
6. Что понимается под материальной культурой?
Ответ: материальная культура - все, что создано человеком для удовлетворения своих потребностей. Она включает в себя предметы мануфактуры и ремесел, разнообразные приспособления, инструменты.Реальные объекты материальной культуры называются артефактами.
7. Какие направления в себя включает материальная культура?
Ответ: 1. Сельское хозяйство.Это обеспечивает выживание человека. 2. Сооружения и здания. 3. Инструменты, обеспечивающие права на физический и умственный труд. 4. Транспорт и связь (почта, радио, телефон, компьютерные сети). 5. Технология. В XX веке - как продолжение материала - стали выделять более экономичный.
8. Что собой представляет духовная культура?
Ответ: духовная культура.Его объектами являются мораль, идеология, религия, искусство, философия, литература, фольклор, образование.Это все, что является продуктом сферы сознания.Это связано не с реальными объектами, а с интеллектом, чувствами и эмоциями. Формы духовной культуры очень разнообразны и включают религию, мифологию, искусство, философию.
9. Каким образом истолковывается понятие физической культуры?
Ответ: Физическое воспитание - это творческий вид деятельности, который выражается в телесной форме и предназначен для удовлетворения первичных потребностей человека.Она включает в себя: культуру физического развития (все, что связано с укреплением здоровья, вплоть до профессионального спорта), рекреацию (восстановление и поддержание здоровья) и человеческую привлекательность.
10. Что можно сказать о формах культуры?
Ответ: формы культуры: 1. Мировая культура . 2. Национальная. 3. 3тническая 4.Доминанта - традиции, обычаи, ценности, которые разделяет только часть общества, но она является самой многочисленной и обладает инструментами влияния на остальных. 5. Субкультура 6. Элитная (high (элитарная). 7. Массовые формы культуры . 8. Экранная. 9. Фольклорная.
11. В чем своеобразие русской культуры (цивилизации) с точки зрения наблюдателей?
Ответ: двойственность присуща природе русского народа. С одной стороны, это смирение и сострадание, с другой - жесткость. важной особенностью русской культуры было то, что она возникла на многонациональной основе . Ядро будущего русского народа, восточные славяне в процессе переселения сталкиваются с тюркскими и финно-угорскими племенами, частично ассимилируют их и впитывают элементы культуры этих народов.
12. Какие компоненты культуры выделяются?
Ответ: . когнитивный компонент, 2. материальный компонент, и 3. нормативная составляющая.
13. Каковы функции культуры внутри организации?
Ответ: Культура выполняет некоторые функции внутри организации. • Во-первых, он играет роль, определяющую границы; он создает различия между одной организацией и другой. • Во-вторых, это создает ощущение идентичности у членов организации. • В-третьих, культура способствует формированию приверженности чему-то большему, чем личные интересы человека. • В-четвертых, это повышает стабильность социальной системы. Культура - это социальный клей, который помогает удерживать организацию вместе, устанавливая соответствующие стандарты того, что сотрудники должны говорить и делать. • Наконец, культура служит механизмом формирования смысла и контроля, который направляет и
14. В чем существо эстетики взаимного совершенствования?
Ответ: различные идентичности имеют фундаментальное сходство с точки зрения их природы и состава, они имеют тенденцию усиливать и консолидировать идентичность друг друга, тем самым создавая улучшенную версию того, что их индивидуальные идентичности могли бы создать независимо друг от друга. Например, когда вы зажигаете две спички, у вас, как правило, получается больше огня, когда огонь на двух спичках соединен, чем когда каждая из них загорается независимо.
15. Что является причиной возникновения красоты, по мнению пифагорейцев?
Ответ: взаимодействие порядка и сложности - причина возникновения красоты
16. Что составляет основу приятия и приятности объекта при его восприятии в концепции Верены, развивающей эстетические идеи Плотина?
Ответ: Плотин уже говорил о совместимости приятного предмета и зрителя. Душевное родство с прекрасным объектом создает привлекательность для смотрящего (Verena)
17. Благодаря чему возрастает потребность в мастерстве?
Ответ: потребность в мастерстве возрастает благодаря узнаванию себя в эстетическом объекте. Раскрытие собственных чувств в произведении искусства делает их по -настоящему важными, и это укрепляет уверенность в собственных ощущениях.
18. Что собой представляет межпространство межкультурности в концепции Коменя?
Ответ: культура превращается в посредника, поскольку она открывает свой центр, середину и опосредует себя в межкультурном плане. И именно здесь, по мнению Комеля, возникает философский вопрос о конституировании этого посреднического центра в середине межпространства межкультурности. Это среднее измерение не дано само по себе, но требует нашего участия.
19. Что обусловливает изменение эстетического взгляда европейцев на жизненный мир в соответствии с теориями европейских исследователей?
Ответ: Уничтожение жизненного мира тесно связано с вопросом об основополагающем переопределении европейского человечества, на что указывают понятие “европейского нигилизма” Ницше, “кризис европейского человечества” Гуссерля, “Эпоха примирения” Шелера и “забвение бытия” Хайдеггера, без ссылок на литературные примеры”
20. Почему возникает философский вопрос, определяющий и эстетические параметры бытия: кто мы такие?
Ответ: Глобальное развитие разделяет “нас” и “их”, но исключительным образом, так что и “мы”, и “они” остаются нетерпимыми в том, что действительно является нашим собственным. Другой не может быть принят, если мы сначала не примем и даже не изменим самих себя; и здесь возникает ясный философский вопрос: кто мы такие?


ОЦЕНКА СФОРМИРОВАННОСТИ КОМПЕТЕНЦИИ УК 5.2.
ПРИМЕРЫ ЗАДАНИЙ ЗАКРЫТОГО ТИПА
.
1. All forms of media will reflect the values of its creators and _______

A. Audience

B. Sponsors

C. Politicians
Correct Answer
B. Sponsors
Explanation
All forms of media will reflect the values of its creators and sponsors. This is because sponsors often have a significant influence on the content that is produced and distributed through media channels. They provide financial support and may have certain expectations or demands regarding the messaging and portrayal of their products or services. As a result, media content may be shaped or influenced by the values and interests of the sponsors, in addition to the creators.
2. . _________ values are most often presented in media and advertising.

A. Lower class

B. Middle class

C. Society
Correct Answer
B. Middle class
Explanation
The middle class values are most often presented in media and advertising. This is because the middle class is considered the largest consumer group and has a significant purchasing power. Advertisers and media outlets often target this group as their primary audience in order to maximize their reach and profitability. Additionally, the middle class is often associated with aspirational lifestyles and consumer trends, making them an attractive target for advertising campaigns.
3. .Like many art forms, the music suggests much about the ______ in which it is created.

A. Lower class

B. Middle class

C. Society
Correct Answer
C. Society
Explanation
The correct answer is society. This is because music, like other art forms, often reflects the cultural, social, and political aspects of the society in which it is created. It can capture the experiences, values, and perspectives of different social classes within that society. Therefore, the music can provide insights into the social dynamics, inequalities, and aspirations of the society as a whole.
4. According to Pink, what epidemic exists among teenagers today?

A. Hypocritical culture

B. Overtly sexual culture

C. Mindless culture
Correct Answer
C. Mindless culture
Explanation
Pink suggests that the epidemic that exists among teenagers today is a "mindless culture." This implies that teenagers are increasingly engaging in activities and behaviors without much thought or consideration, possibly lacking critical thinking skills or mindfulness. It suggests that teenagers may be following trends or engaging in activities without fully understanding the consequences or implications, leading to a culture that lacks depth or meaning.
5.. According to a panel discussing racism on the Oprah show, why don't we get to see the humanity of black women?

A. Media portrays only their body parts

B. Media only shows the humanity of white women

C. Media only focuses on white men
Correct Answer
A. Media portrays only their body parts
Explanation
The correct answer suggests that the reason we don't get to see the humanity of black women is because the media only portrays their body parts. This implies that the media objectifies black women, reducing them to sexualized or physical aspects rather than portraying them as complex individuals with emotions, thoughts, and experiences. This perpetuates harmful stereotypes and denies black women their full humanity and agency.
5. According to Marshall McLuhan, media such as radio, print, photographs, and movies which are LOW IN PARTICIPATION are known as

A. Timid giants

B. Hot media

C. Cool media
Correct Answer
B. Hot media
Explanation
According to Marshall McLuhan, media that require less active participation from the audience, such as radio, print, photographs, and movies, are known as "hot media." These forms of media provide a high level of sensory stimulation and deliver information in a more direct and intense manner. They require less effort from the audience to interpret or engage with the content, as the medium itself provides a more complete message.
6. Marshall McLuhan is famous for coining the phrase:

A. 15 minutes of fame

B. Don't go there

C. Talk to the hand

D. Global village
Correct Answer
D. Global village
Explanation
Marshall McLuhan is famous for coining the phrase "global village." This term refers to the idea that advancements in communication technology, such as television and the internet, have brought people from around the world closer together and created a sense of global interconnectedness. McLuhan believed that these technologies had the power to unite humanity and create a shared understanding and awareness of global issues. The concept of the global village has since become widely used to describe the modern world's interconnectedness and the impact of communication technology on society.

7. McLuhan suggests that each medium is a(n) ______________ of our senses

A. Reflection

B. Extension

C. Simulation
Correct Answer
B. Extension
Explanation
McLuhan suggests that each medium is an extension of our senses. This means that different forms of media, such as television or the internet, enhance and amplify our ability to perceive and understand the world around us. Media acts as an extension of our senses by providing us with new ways to interact with information and communicate with others. It expands our reach and allows us to experience things beyond our immediate physical environment.
8.__________ is the paid use of the media to bring a product or service to an audience

A. Marketing

B. Propaganda

C. Advertising
Correct Answer
C. Advertising
Explanation
Advertising is the correct answer because it refers to the paid use of media to promote and bring attention to a product or service. It involves creating and delivering persuasive messages through various channels such as television, radio, print, online platforms, and social media. The main objective of advertising is to reach a targeted audience and persuade them to purchase or engage with the advertised product or service. Advertising is an essential component of marketing strategies and plays a crucial role in generating awareness, increasing sales, and building brand reputation.
9. The 4 jobs of advertising are:

A. Market, attention, image, persuade

B. Attention, image, reassure, buy

C. Reassure, attention, personality, persuade

D. Attention, image, reassure, persuade
Correct Answer
D. Attention, image, reassure, persuade
Explanation
The correct answer is attention, image, reassure, persuade. Advertising aims to grab the attention of the target audience by creating compelling and eye-catching advertisements. It also focuses on building a positive image for the brand or product being advertised. Additionally, advertising seeks to reassure consumers by providing information about the product's quality, benefits, and reliability. Finally, the ultimate goal of advertising is to persuade consumers to take action, such as making a purchase or trying out the product.
Rate this question:
10.. Statistics and factual information that is used to prove the superiority of a product is known as _________

A. Glittering generalities

B. Weasel words

C. Doublespeak

D. Facts and figures
Correct Answer
D. Facts and figures
Explanation
Facts and figures refer to statistical and factual information that is used to support and demonstrate the superiority or effectiveness of a product. This data provides concrete evidence and objective information to convince consumers of the product's qualities. It helps to build trust and credibility by presenting specific numbers, statistics, and measurable results.
11._____________ is the exploitation of fears and insecurities to sell a product

A. Hidden fears

B. Avant-garde

C. Magic ingredients

D. Testimonial
Correct Answer
A. Hidden fears
Explanation
Hidden fears refers to the practice of using people's fears and insecurities as a marketing strategy to sell a product. By tapping into these hidden fears, companies aim to create a sense of urgency or necessity for their product, convincing consumers that their fears can only be alleviated by purchasing the advertised product. This technique is often used in advertising campaigns to manipulate emotions and drive sales.
12. Magic Ingredients is the propaganda technique which __________

A. Uses vague, imprecise language

B. Uses words to suggest a positive meaning without actually guaranteeing it

C. The suggestion that some miraculous discovery makes the product exceptional
Correct Answer
C. The suggestion that some miraculous discovery makes the product exceptional
Explanation
Magic Ingredients is the propaganda technique that suggests that some miraculous discovery makes the product exceptional. This technique is often used in advertising to create a sense of wonder or excitement around a product, making it seem unique and superior to others. By implying that there is a secret ingredient or special formula that sets the product apart, advertisers can convince consumers that they are getting something extraordinary. However, this technique does not actually guarantee any specific positive outcome or benefit, as it relies on vague and imprecise language to create an illusion of superiority.
13. The suggestion that purchasing the product shows your love of your country is known as ____

A. Avant-garde

B. Repetition

C. Patriotism

D. Spin
Correct Answer
C. Patriotism
Explanation
The suggestion that purchasing the product shows your love of your country is known as patriotism. Patriotism refers to the love and devotion towards one's country, often expressed through acts of support and loyalty. In this context, the act of purchasing the product is seen as a way to demonstrate one's patriotism and show pride in their country.
14.. Talking down to the audience to appear just like them is known as _______

A. Plain folks

B. Repetition

C. Doublespeak

D. Testimonial
Correct Answer
A. Plain folks
Explanation
The term "plain folks" refers to the act of a speaker or communicator intentionally using language and mannerisms that are relatable and familiar to the audience. This is done in order to create a sense of trust and connection, making the speaker appear just like the common people they are addressing. By using everyday language and presenting themselves as ordinary individuals, the speaker aims to gain the audience's support and persuade them to agree with their message.
15. An attempt to turn negative evidence into something positive is an example of _______

A. Testimonial

B. Spin

C. Snob appeal

D. Weasel words
Correct Answer
B. Spin
Explanation
Spin refers to the act of presenting information or events in a way that portrays them in a positive light, even if they may have negative aspects. It involves manipulating the narrative to shape public opinion or perception. In this context, attempting to turn negative evidence into something positive would be an example of spin. It is a strategy commonly used in public relations, politics, and media to influence the interpretation of information and sway public opinion in a desired direction.

1. ПРИМЕРЫ ЗАДАНИЙ ОТКРЫТОГО ТИПА
Что означает познание мира?
Ответ: Познание мира означает открытие своей собственной культуры.
2. В чем состоит роль философии в этом транскультурном пространстве?
Ответ: философия проявляет себя в раскрытии границ мира, в котором различные культуры оказываются как бы внутри определенного целого или даже вселенной смысла. Это начинает вызывать вопросы относительно значения того-то и того-то, а также смысла всего этого. Это не может помешать одной культуре опередить другую, равно как и не может напрямую позволить одной культуре перейти в другую.
3. В эстетико-философской концепции жизнь и мир тождественны, это одно и то же?
Ответ: поиск единства в разнообразии культур является вызовом тому, что есть, поскольку оно становится и преходящим, остается и уходит, растет и уменьшается. То, что мир проявляет себя в своем разнообразии, является провозглашением свободы, в которой жизнь реализует себя как практика, и в то же время эта жизнь переживает раскрытие мира. Жизнь и мир - это не одно и то же, но, тем не менее , единое целое.
4. Что собой представляет культура с эстетических позиций?
Ответ: Человеческие существа развиваются в локусе единства в многообразии, одновременно стремясь к нему. Блестящим указателем на это стремление, по мнению Комеля, является греческое искусство, которое придает смысл - и не без оснований - нашей культуре в целом. Вот почему культура до сегодняшнего дня является заменой жизни с более высоким, превосходным и отличительным смыслом.
5. Почему дифференциация может восприниматься как восхождение к тому, что совершенствует человеческую сущность?
Ответ: философия находится в поиске “единства в различии”, в котором сама дифференциация понимается как восхождение к чему-то высшему, что совершенствует саму человеческую сущность.
6. Начало чему дает единое, дифференцированное внутри себя?
Ответ. В своем романе Гиперион, цитируемый Комелем, Фридрихом Хольдерлином, пишет: Высказывание великого Гераклита о диафероне хеауто (hen diapheron heauto) (Едином, дифференцированном внутри себя) мог открыть только грек, потому что это суть красоты, а до того, как оно было открыто, не существовало философии
7. Что способствует постижению вечной красоты?
Ответ: Тот, кто не живет с небом и землей в одной любви и противодействии любви, тот, кто не живет в гармонии с этой стихией, в которой он движется, сам по себе дисгармоничен по своей природе и не постигает вечную красоту, по крайней мере, не так легко, как грек
8. В чем раскрывается особый тип добра, истины и красоты, согласно раскрытие бытия как такового, понимание мира в единстве в многообразии, которое раскрывает особый тип добра, истины и красоты, согласно Комвелю?
Ответ: раскрытие бытия как такового, понимание мира в единстве в многообразии, которое раскрывает особый тип добра, истины и красоты.
9. Что означает «единство в многообразии» для развития европейской истории и Западная цивилизация?
Ответ: “Единство в разнообразии”, как считает Комель, великолепно воплощенное в греческом логосе, является основополагающим событием европейского и западного человечества; оно не является внутрикультурным (т.е. древнегреческим, а затем латинским событием), оно однозначно межкультурное, при условии, что оно формирует основу для развития европейской истории и Западная цивилизация.
10. Что вносить в жизнь европейского сообщества категория «межкультурное»?
11. Ответ: Это позволяет осуществлять обмен и проникновение между культурами, как это, очевидно, имело место в раннем христианстве, которое позже обосновало свой смысл только в логосе,
12. В чем проявляется культурная самопрезентация?
Ответ: культурная самопрезентация проявляется в межкультурной открытости. Даже в самых враждебных ситуациях межкультурная открытость может превратиться в прекрасный опыт.
13. Что собой представляет эстетика окружающей среды?
Ответ: эстетика окружающей среды становится в то же время эстетикой культуры, аналогом культурного ландшафта, о котором говорят антропологи и географы . Экологическая эстетика включает в себя не только изучение особенностей восприятия окружающей среды, особенностей, которые взаимно влияют на людей, ее населяющих.
14. Как понимается медиа реальность?
Ответ: медиа реальность – те медиа-формы, которые явно встают между нами и нашим визуальным, слуховым или тактильным восприятием повседневного мира и в этом смысле стремятся переосмыслить саму реальность, обозначение класса аудиовизуальных средств массовой информации, таких как кино и телевидение, а также дополненная и виртуальная реальность и видео 360º, которые не полагаются на воображение и внутреннюю визуализацию миров , представленных с помощью текста, а вместо этого заявляют о своем физическом присутствии в мире , в котором мы живем.
15. Что относится к медиа фррмам?
Ответ: поэзия и художественная проза, переосмысливающих реальность с помощью метафор и словесного повествования.
16. К чему апеллируют медиа формы?
Ответ: медиа-формы апеллируют к нашим чувствам, иногда предпочитая при оформлении опыта подчеркивать одно чувство над другим.
17. Чем являются новые медиа?
Ответ: ‘особыми событиями’
18. Кем является каждый носитель реальности?
Ответ: Каждый носитель реальности выступает посредником и исправляет ситуацию.
19. Каким образом вступают в коммуникацию носители реальности?
Ответ: Каждый из них воздействует на наши физические органы чувств, а также на наше воображение, предлагая нам новое представление о мире, которое мы неявно сравниваем с нашим восприятием мира как такового и с помощью других известных нам средств массовой информации; технологии 360 ° видео и виртуальной реальности в настоящее время используются в журналистике, для документальных целей, короткометражной художественной литературы. и интерактивный опыт.
20. В чем эстетическая квинтэссенция культурного разнообразия?
Ответ: Культурное разнообразие - это не только неискоренимый факт современной жизни, но и ценность, которой стоит дорожить. Это вносит разнообразие в жизнь и имеет эстетическое значение. Это увеличивает диапазон нашего выбора и расширяет границы нашей свободы. Поскольку культурное разнообразие предупреждает нас о том факте, что хорошую жизнь можно прожить несколькими различными способами, оно подчеркивает случайность и изменчивость наших убеждений и практик, поскольку ни одна культура не идеальна, и поскольку каждая представляет лишь ограниченное видение хорошей жизни, оно нуждается в том, чтобы другие хвалили его и обогащали.

ОЦЕНКА СФОРМИРОВАННОСТИ КОМПЕТЕНЦИИ ОПК-3.2
ПРИМЕРЫ ЗАДАНИЙ ЗАКРЫТОГО ТИПА

1.. Diverting the attention of the audience by making them laugh or using clever visuals is known as _______

A. Glittering generalities

B. Weasel words

C. Magic ingredients

D. Spin
Correct Answer
B. Weasel words
Explanation
Weasel words refer to the use of ambiguous or misleading language to divert attention or deceive the audience. This technique often involves using clever visuals or making the audience laugh to distract them from the actual message or intention. It is a common tactic used in advertising, politics, and persuasive communication to create a positive impression without providing concrete information or evidence.
2. The VALS group that are the survivors is known as _________

A. Belongers

B. Emulators

C. Need-directed

D. Societally conscious achievers
Correct Answer
C. Need-directed
Explanation
The VALS group that are the survivors is known as "need-directed" because this group is primarily focused on fulfilling their basic needs and maintaining a stable lifestyle. They are practical and conservative in their choices, and prioritize functionality and value for money. They are not driven by social status or the desire to emulate others, but rather by their own needs and practical considerations. This group is resilient and resourceful, adapting to changing circumstances and making pragmatic decisions to ensure their survival.
3. The VALS group that is most likely to try acupuncture, buy a smart car, and drink herbal tea are known as ________

A. Belongers

B. Emulators

C. Need-directed

D. Societally conscious achievers
Correct Answer
D. Societally conscious achievers
Explanation
Societally conscious achievers are the VALS group that is most likely to try acupuncture, buy a smart car, and drink herbal tea. This group is characterized by their concern for societal issues and their desire to make a positive impact. They are likely to be health-conscious and environmentally conscious, which explains their interest in alternative medicine like acupuncture, eco-friendly vehicles like smart cars, and natural remedies like herbal tea.
4. The VALS group that is often conservative, religious, and "old fashioned" is known as _______

A. Belonger

B. Emulator

C. Emulator-achiever

D. Need-directed
Correct Answer
A. Belonger
Explanation
The VALS group that is often conservative, religious, and "old fashioned" is known as belonger. This group values tradition, conformity, and stability. They tend to have a strong sense of community and place importance on maintaining social norms and values. They are likely to be loyal consumers and prefer well-established brands.
5. The VALS group that is considered "materialists" who want to buy name brands such as Gucci or Tiffanys are known as ________

A. Belonger

B. Emulator

C. Emulator-achiever

D. Needs-directed
Correct Answer
C. Emulator-achiever
Explanation
The VALS group known as "emulator-achievers" are considered "materialists" who desire to purchase prestigious and well-known brands like Gucci or Tiffanys. They are motivated by the desire to emulate the lifestyle and status of successful individuals, and they achieve this by acquiring and displaying high-end brands.
6.The VALS group that buys a Doge or drinks Pepsi and eats at McDonald's are ________

A. Belongers

B. Emulators

C. Emulator-Achievers

D. Societally conscious achievers
Correct Answer
A. Belongers
Explanation
The VALS group that buys a Doge or drinks Pepsi and eats at McDonald's are Belongers. Belongers are individuals who seek social acceptance and conform to traditional values and norms. They tend to be brand loyal and prefer well-known and popular brands like Pepsi and McDonald's. By purchasing these products, they feel a sense of belonging and connection to the larger society.
7. The VALS group that doesn't care about name brands and buys whatever is on sale is known as _______

A. Belonger

B. Emulator

C. Emulator-achiever

D. Need-directed
Correct Answer
D. Need-directed
Explanation
The VALS group that doesn't care about name brands and buys whatever is on sale is known as "need-directed". This group is primarily motivated by practicality and functionality rather than brand names or prestige. They prioritize getting the best value for their money and are not influenced by marketing or brand image. .
8. The VALS group that is often made up of teenagers who lack self-confidence and are discouraged about their prospects are __________

A. Belongers

B. Emulators

C. Emulator-achievers

D. Need-directed
Correct Answer
B. Emulators
Explanation
Emulators are a VALS group that consists of teenagers who lack self-confidence and feel discouraged about their prospects. They often imitate the behaviors and lifestyles of others, trying to fit in and gain acceptance. Emulators may be influenced by popular culture and seek validation through conforming to societal norms. They are likely to be followers rather than leaders and may struggle with making independent decisions.
9. The VALS group who are often on welfare and rarely have money to take their family out for dinner are known as _______

A. Belongers

B. Emulators

C. Societally conscious achievers

D. Need-directed
Correct Answer
D. Need-directed
Explanation
The VALS group who are often on welfare and rarely have money to take their family out for dinner are known as "need-directed". This term refers to individuals who prioritize fulfilling their basic needs and have limited resources for discretionary spending. They typically focus on meeting their immediate needs rather than pursuing higher-level aspirations or indulging in luxury.
10. Which company is responsible for the current image of Santa Claus?

A. Pepsi

B. Paramount Pictures

C. Coca-cola

D. Walt Disney
Correct Answer
C. Coca-cola
Explanation
Coca-Cola is responsible for the current image of Santa Claus. In the 1930s, Coca-Cola launched an advertising campaign featuring Santa Claus, which depicted him as a jolly, plump, and red-suited figure. This image became widely popular and has since been adopted as the modern representation of Santa Claus. The campaign's success and widespread distribution of Coca-Cola products helped solidify this image in popular culture.
11. Which music group was widely criticized for expressing their opinion about their government?

A. Pussycat Dolls

B. Spice Girls

C. Dixie Chicks

D. Rascal Flatts
Correct Answer
C. Dixie Chicks
Explanation
The Dixie Chicks were widely criticized for expressing their opinion about their government. In 2003, during a concert in London, lead singer Natalie Maines criticized then-President George W. Bush and the impending invasion of Iraq. This statement received backlash from many conservative fans and country music industry, leading to boycotts, death threats, and a decline in their popularity. The controversy surrounding their political stance resulted in a significant backlash and criticism for the group.
12.Which pop icon said that there is an epidemic today of a mindless culture among teens?

A. Pink

B. Gwen Stefan
C.
Britney Spears

D. Jessica Simpson
Correct Answer
A. Pink
Explanation
Pink is the correct answer because she has been known to speak out about societal issues and advocate for mental health awareness. She has been vocal about the negative effects of mindless culture and the impact it has on teenagers. Pink's statements and actions align with the idea that there is an epidemic of mindless culture among teens today.
13. When discussing advertising, "brand image" refers to a product's _________

A. Spokesperson

B. Colors used

C. Personality
Correct Answer
C. Personality
Explanation
In advertising, "brand image" refers to the overall perception and impression that consumers have of a particular product or brand. It encompasses various elements such as the product's personality, values, and characteristics. The brand image helps to differentiate the product from competitors and influences consumers' purchasing decisions. Therefore, the correct answer is personality, as it directly relates to the overall perception and impression of the product.
14. Which VALS group makes up 1/3 of citizens in the United States?

A. Belonger

B. Emulators

C. Emulator-Achievers

D. Teenagers
Correct Answer
A. Belonger
Explanation
The Belonger VALS group makes up 1/3 of citizens in the United States. VALS is a psychographic segmentation tool that categorizes individuals based on their values, attitudes, and lifestyles. Belongers are characterized as traditional and conservative individuals who prioritize family, community, and stability. They tend to be loyal to familiar brands and are less likely to take risks or seek new experiences. This group represents a significant portion of the population in the United States, comprising one-third of the citizens.
15.Talking down to the audience to appear just like them is known as _______

A. Plain folks

B. Repetition

C. Doublespeak

D. Testimonial
Correct Answer
A. Plain folks
Explanation
The term "plain folks" refers to the act of a speaker or communicator intentionally using language and mannerisms that are relatable and familiar to the audience. This is done in order to create a sense of trust and connection, making the speaker appear just like the common people they are addressing. By using everyday language and presenting themselves as ordinary individuals, the speaker aims to gain the audience's support and persuade them to agree with their message.

ПРИМЕРЫ ЗАДАНИЙ ОТКРЫТОГО ТИПА
1.
Что собой представляет эстетическая стратегия 360?
Ответ: Эстетические стратегии документальных фильмов 360° явно заимствованы как из документального кино, так и из панорамы: очарование и волнение от просмотра обширной сцены, представленной перед вами, ощущение того, что вы видите вещи такими, какие они есть, апелляция к правдоподобию изображения.
2. В чем художественные и технические особенности работ 3D VR и 360 ° видео?
Ответ: Из работ в 3D VR и 360 ° видео становится ясно, что художники эстетически и технически экспериментируют с тем, как понимать их как медиа-формы, задавая вопрос о том, что значит иметь "иммерсивный опыт".
3. Когда введен термин медиаэстетика?
Ответ: Термин "медиа-эстетика" был введен в начале 1990-х годов. Примерно в то же время, что и концепция новых медиа. Исследование "Медиа-эстетика, моделирование и новые медиа" (Schröter, 2019) посвящено взаимосвязи между дискурсом медиа-эстетики и распространением цифровых медиа, вопросам компьютерного моделирования и его связи с медиа-эстетикой.
4. Каким образом исследователи характеризовали роль медиаэстетики?
Ответ: Авторы статьи Медиа-эстетика (Контрерас и Ортуньо, 2018) раскрывают эстетику, основанную на вмешательстве технологий в творческие художественные процессы, показывая, как креативность новых медиа экспериментирует с формами, характерными для постмодернистского мышления. Бернд (2020) демонстрирует способы мышления, применяя различные формы искусства, новые формы эстетических исследований и презентации.
5. Какая оценка феномена медиаэстетики дается российскими исследователями?
Ответ: Загидуллина (2016): "медиаэстетика все чаще обращается к концепциям, близким к визуальным видам искусств, с одной стороны; медиаэстетика строится вокруг материализованных эмоций, которые приобретают определенный визуальный облик, с другой”
6. Почему медиаэстетика является важным условием коммуникации?
Ответ: Развитие веб-технологий привело к облегчению применения разнообразных инструментов, позволяющих создавать уникальные поликодовые медиа -объекты, сочетающие в себе различные типы контента (визуально-образный, визуально-текстовый, аудиальный). Особый интерес для исследователей представляют несколько аспектов: социально-институциональный (вытеснение профессионалов любителями); социально-креативный (массовость креативных технологий); социально-психологический (специфика массового творчества в клиповой культуре).
7. В чем состоит интегрирующая функция медиаэстетики?
Ответ: медиа "эстетика" – в широком смысле относятся к удовольствиям и удовлетворенности от артефактной формы, соединяет стилистическое воображение через чувственный опыт с чувством – проявляется по-разному.
8. Чего касается анализ и обсуждение в медиаэстетическом дискурсе?
Ответ: анализ и обсуждение, по сути, касаются эстетических форм и процессов
9. В связи с чем эстетические вопросы имеют большое значение?
Ответ: эстетические вопросы имеют большее значение для "социологических" рамок анализа СМИ, чем, возможно, они имели, когда пресса и эфирное телевидение, особенно новостные формы, были в центре внимания
10. Что послужило основанием «эстетизации» медийной коммуникации?
Ответ: возросшее разнообразие и интенсивность структур повествования и способов "драматизации" в работах всех видов на всех платформах, включая широкое использование вымышленных шаблонов при создании "фактических" отчетов; обилие изображений, как неподвижных, так и движущихся (все чаще создаваемых в рамках версий о "зрелищном" и иммерсивном); усиление роли музыки в управлении эмоциями в самых разных типах контента и дальнейшая трансформация эстетики голоса, уже переконфигурированной сначала граммофоном, а затем кино и радиовещанием
11. Чем обусловлено обращение к эстетике при анализе новых медиа?
Ответ: обновление подходов к "воображению" и "образным структурам" в исследованиях СМИ
12. Чье исследование эстетического аспекта медиа рассматривается как пионерское?
Ответ: Работа Льва Мановича. Это не только из-за его собственных давних попыток затронуть эту тему, в том числе совсем недавно в качестве ключевого аспекта искусственного интеллекта, рассматриваемого как возможность для культурного развития и источник новых ограничений (Манович, 2018), но и из-за его резкой критики предполагаемого пренебрежения эстетическими имеет значение в исследованиях основных средств массовой информациию
13. Что более привлекает исследователей в медиа, по мнению Л. Мановича?
Ответ: Концепциями красоты и эстетического удовольствия почти полностью пренебрегали в теориях медиа. В учебниках по медиаисследованиям или в работах крупных теоретиков медиа после середины 20-го века часто практически отсутствует анализ эстетики МЕДИА, поскольку вместо этого многие медиаученые в последние десятилетия в англоговорящих странах сосредоточились на содержании МЕДИА и его социальных и политических последствиях, игнорируя формы медиа-артефактов
14. На что ссылаются исследователи, занимающиеся эстетикой в связи с медиа?
Ответ: главным образом делается ссылка на устоявшиеся работы о традиционном "высоком искусстве" в попытке установить связь с осознанно "художественным" производством, прежде всего в фотографии, кино, телевидении и видео, а теперь и в цифровых режимах.
15. Какие медиаэстетические принципы фокусировки выделят Дж.Конер?
Ответ: производственный дизайн, организация текста, пользовательский опыт
16. Благодаря чему спектр публичного опыта становится более заметным?
Ответ: более широкий спектр "публичного" опыта (и, следовательно, указание на эстетические встречи в социальном диапазоне) в настоящее время становится более заметным благодаря различным типам веб-самовыражения, включая публикации под профессиональными критическими аккаунтами в Интернете.
17. Что собой представляет эстетика в современной системе коммуникаций?
Ответ: измерении вклада средств массовой информации в культурное развитие
18. Каким образом можно сформировать представление об эстетике?
Ответ: путем сопоставления того, как определенные виды эстетической практики воспринимаются (или нет) и становятся активными (или нет) в опыте разных людей.
19. На чем делается акцент в медиаэстетическом анализе?
Ответ: акцент делается не столько на "критической" чувствительности специалиста к данной эстетической практике, сколько на, по сути, социологическом взаимодействии с моделями корреляции и разнообразия в опыте и оценках, генерируемых различными "обычными" пользователями/аудиториями, реагирующими на реагирование на артефакты, разработанные в соответствии с различными рецептами вовлечения, удовольствия и воздействия.
20. Чем обусловлен стратегический интерес самих медиа к моделям реагрования аудитории?
Ответ: медиаиндустрии проявляют стратегический интерес к моделям реагирования аудитории на микроуровне в своих собственных целях - неуклонное совершенствование медиа–аналитики для наблюдения за эмоциями

КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ ЗАКРЫТЫХ ВОПРОСОВ:
Каждое задание оценивается 1 баллом. Оценивание КИМ теоретического характера в целом:
• «зачтено» – верно выполнено более 50% заданий; «не зачтено» – верно выполнено 50% и менее 50% заданий;
• «отлично» – верно выполнено 85-100% заданий; «хорошо» – верно выполнено 70-84% заданий; «удовлетворительно» – верно выполнено 51-69% заданий; «неудовлетворительно» – верно выполнено 50% или менее 50% заданий.

КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ ОТКРЫТЫХ ВОПРОСОВ.
• «Отлично» (зачтено): Ответ полный, развернутый, вопрос раскрыт, ошибок нет.
• «Хорошо» (зачтено): Ответ полный, но краткий, терминологически правильный, нет существенных недочетов. Студент хорошо владеет пройденным программным материалом; владеет основной литературой, суждения правильны.
• «Удовлетворительно» (зачтено): Ответ неполный. В терминологии имеются недостатки. Студент владеет программным материалом, но имеются недочеты. Суждения фрагментарны.
• «Неудовлетворительно» (не зачтено): Не использована специальная терминология. Ответ в сущности неверен. Переданы лишь отдельные фрагменты соответствующего материала вопроса. Ответ не соответствует вопросу или вовсе не дан.





5.2. Темы письменных работ для проведения текущего контроля (эссе, рефераты, курсовые работы и др.)
Не предусмотрено.
5.3. Фонд оценочных средств для проведения промежуточной аттестации
Промежуточная аттестация заключается в проведении зачета по всему изученному курсу. Зачет проводится в устной форме по билетам. В билет входит 2 вопроса теоретического характера и 1 практическое задание.

1. Определение эстетики. Ее предмет.
2. Основные эстетические категории.
3. Основные этапы истории эстетической мысли. Имплицитная и эксплицитная эстетика.
4. Медиакультура, медиаискусство и медиаэстетика.
5. Структура и специфика медиаэстетики.
6. Психология созидания, восприятия и оценки медиаискусства и его артефактов.
7. Основные современные концепции «неклассической» эстетики.
8. Феноменологическая эстетика. Идея «многослойности» художественного произведения Р.Ингардена
9. Х.Ортега-и-Гассет о новом искусстве. «Модернизм» в искусстве ХХ века
10. Психоанализ и проблемы художественного творчества
11. Эстетика в структурализме и постструктурализме.
12. Эстетика постмодернизма. Проблема соотношения эстетики авангарда и постмодернизма.
13. Эстетическое содержание и эстетическая типология медиатекста.
14. Эстетические идеалы и ценности медиатекста.
15. Критерии оценки эстетического содержания артефактов медиакультуры.
16. Основы медиакритики.
17. Сравнительный анализ и оценка критических медиатекстов.
18. Виртуальная реальность и художественный образ.
19. Эстетика рекламы и масс-медиа.
20. Методы оценки артефактов медиакультуры и медиаискусства.

Типовое практическое задание

1.Предложите концепт дизайна и наполнения сообществ "Вконтакте" сети российских книжных магазинов, выходящей на рынок Франции.
2.Опишите основные критерии с точки зрения медиаэстетики, которым должны отвечать сайт и аккаунты в социальных сетях региональной сети строительных супермаркетов.



КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ:
«Отлично»: студентом дан полный, в логической последовательности развернутый ответ на поставленные вопросы, где он продемонстрировал знания предмета в полном объеме учебной программы, достаточно глубоко осмысливает дисциплину, самостоятельно, и исчерпывающе отвечает на дополнительные вопросы, приводит собственные примеры по проблематике поставленного вопроса, решил предложенные практические задания без ошибок.
«Хорошо»: студентом дан развернутый ответ на поставленный вопрос, где студент демонстрирует знания, приобретенные на лекционных и семинарских занятиях, а также полученные посредством изучения обязательных учебных материалов по курсу, дает аргументированные ответы, приводит примеры, в ответе присутствует свободное владение монологической речью, логичность и последовательность ответа. Однако допускаются неточности в ответе. Решил предложенные практические задания с небольшими неточностями.
«Удовлетворительно»: студентом дан ответ, свидетельствующий в основном о знании процессов изучаемой дисциплины, отличающийся недостаточной глубиной и полнотой раскрытия темы, знанием основных вопросов теории, слабо сформированными навыками анализа явлений, процессов, недостаточным умением давать аргументированные ответы и приводить примеры, недостаточно свободным владением монологической речью, логичностью и последовательностью ответа. Допускается несколько ошибок в содержании ответа и решении практических заданий.
«Неудовлетворительно»: студентом дан ответ, который содержит ряд серьезных неточностей, обнаруживающий незнание процессов изучаемой предметной области, отличающийся неглубоким раскрытием темы, незнанием основных вопросов теории, неумением давать аргументированные ответы. Выводы поверхностны. Решение практических заданий не выполнено. Студент не способен ответить на вопросы даже при дополнительных наводящих вопросах преподавателя.

6. Учебно-методическое и информационное обеспечение дисциплины

6.1. Рекомендуемая литература
6.1.1. Основная литература
Авторы Заглавие Издательство, год Эл. адрес
Л1.1 Бобров А.А. Основы журналистской деятельности: учебное пособие для вузов М.: Юрайт, 2022. urait.ru
Л1.2 под общей редакцией О. Н. Жильцовой Интернет-маркетинг: учебник для вузов — 2-е изд., перераб. и доп. Москва: Издательство Юрайт, 2020 urait.ru
Л1.3 Музыкант, В. Л. Основы интегрированных коммуникаций: теория и современные практики в 2 ч. Часть 2. Smm, рынок m&a: учебник и практикум для академического бакалавриата Юрайт, 2019 www.biblio-online.ru
Л1.4 Бобров А. А. Основы журналистской деятельности: учебное пособие для вузов М. : Юрайт, 2022.
6.1.2. Дополнительная литература
Авторы Заглавие Издательство, год Эл. адрес
Л2.1 ред. А. Бриггз, П. Кобли ; пер. Ю.В. Никуличев. Медиа: введение: Юнити, 2015 biblioclub.ru
6.2. Перечень ресурсов информационно-телекоммуникационной сети "Интернет"
Название Эл. адрес
Э1 курс "Медиаэстетика" portal.edu.asu.ru
6.3. Перечень программного обеспечения
Microsoft Office 2010 (Office 2010 Professional, № 4065231 от 08.12.2010), (бессрочно);
Microsoft Windows 7 (Windows 7 Professional, № 61834699 от 22.04.2013), (бессрочно);
Chrome (http://www.chromium.org/chromium-os/licenses ), (бессрочно);
7-Zip (http://www.7-zip.org/license.txt ), (бессрочно);
AcrobatReader (http://wwwimages.adobe.com/content/dam/Adobe/en/legal/servicetou/Acrobat_com_Additional_TOU-en_US-20140618_1200.pdf), (бессрочно);
ASTRA LINUX SPECIAL EDITION (https://astralinux.ru/products/astra-linux-special-edition/), (бессрочно);
LibreOffice (https://ru.libreoffice.org/), (бессрочно);
Веб-браузер Chromium (https://www.chromium.org/Home/), (бессрочно);
Антивирус Касперский (https://www.kaspersky.ru/), (до 23 июня 2024);
Архиватор Ark (https://apps.kde.org/ark/), (бессрочно);
Okular (https://okular.kde.org/ru/download/), (бессрочно);
Редактор изображений Gimp (https://www.gimp.org/), (бессрочно)
6.4. Перечень информационных справочных систем
Информационно-правовой портал «Гарант» (http://garant.ru)
«КонсультантПлюс» (http://consultant.ru)
Электронная база данных «Scopus» (http://www.scopus.com)
Электронная библиотечная система Алтайского государственного университета (http://elibrary.asu.ru/)
Научная электронная библиотека elibrary (http://elibrary.ru)

7. Материально-техническое обеспечение дисциплины

Аудитория Назначение Оборудование
Учебная аудитория для проведения занятий лекционного типа, занятий семинарского типа (лабораторных и(или) практических), групповых и индивидуальных консультаций, текущего контроля и промежуточной аттестации, курсового проектирования (выполнения курсовых работ), проведения практик Стандартное оборудование (учебная мебель для обучающихся, рабочее место преподавателя, доска, мультимедийное оборудование стационарное или переносное)
405Д специализированная аудитория с мультимедийным оборудованием кафедры связей с общественностью и рекламы - учебная аудитория для проведения занятий лекционного типа; занятий семинарского типа (лабораторных и(или) практических); проведения групповых и индивидуальных консультаций, текущего контроля и промежуточной аттестации Учебная мебель на 30 посадочных мест; рабочее место преподавателя; доска меловая 1 шт.; кафедра; учебные пособия; презентационные материалы; наглядные материалы; компьютер: марка AquariusIntelCeleron   - 1 единица; стационарный проектор: марка VivitekD517 - 1 единица; стационарный экран: марка Projecta - 1 единица
415Д специализированный компьютерный класс кафедры связей с общественностью и рекламы - компьютерный класс - учебная аудитория для проведения занятий семинарского типа (лабораторных и(или) практических); проведения групповых и индивидуальных консультаций, текущего контроля и промежуточной аттестации Учебная мебель на 16 посадочных мест; рабочее место преподавателя; доска меловая 1шт.; системный блок: IntelCore 2 DuoE7400 -17 шт.; сервер: системный блок: AquariusIntelPentiumD; монитор: Acer V173 B -16 шт.; монитор: Acer V193W 1 шт.; телевизор Samsung
106Л помещение для хранения и профилактического обслуживания учебного оборудования Стеллажи – 3 шт. осциллограф, паяльная станция, источник тока, переносные ноутбуки
320Л медиатека, читальный зал – помещение для самостоятельной работы Учебная мебель на 15 посадочных мест; персональные компьютеры с выходом в информационно-телекоммуникационную сеть Интернет и электронную информационно-образовательную среду;

8. Методические указания для обучающихся по освоению дисциплины

Лекция. Цель лекции – формирование ориентировочной основы для последующего усвоения студентами учебного материала. Лекция в процессе изучения дисциплины позволяет представить студенту новый учебный материал, разъяснить темы, трудные для понимания, систематизировать учебный материал, сориентировать в структуре и содержании учебного процесса.
Подготовка к лекции заключается в следующем: прочитайте учебный материал по теме лекции в учебниках и учебных пособиях, уясните место изучаемой темы в своей профессиональной подготовке, выпишите основные термины, уясните, какие учебные элементы остались для вас неясными, запишите вопросы, которые вы зададите лектору на лекции.
Для лекционной работы требуется отдельная тетрадь. Запишите за лектором тему и план лекции, в начале лекции уясните цель лекции, которую ставит лектор перед собой и вами, внимательно слушайте лектора, отмечайте наиболее существенную информацию и кратко записывайте ее в тетрадь, сравнивайте то, что вы слышите на лекции, с прочитанным ранее и располагайте, компонуйте новую информацию в собственную, уже имеющуюся систему знаний или создавайте новую систему. По ходу лекции в своем тексте подчеркивайте новые термины, записывайте их отдельно или отмечайте их среди терминов, написанных вами при подготовке к лекции, вслед за лектором рисуйте схемы и таблицы, по мере рассказа лектора структурируйте учебный материал. Если лектор приглашает к дискуссии, участвуйте в ней. Если на лекции вы не получили ответы на подготовленные вами вопросы, задайте их. При подготовке к занятиям прочитайте записанную лекцию, подчеркните наиболее важные фразы, составьте словарь новых терминов, завершите структурирование учебного материала.
Практическое занятие — форма организации обучения, которая направлена на формирование практических умений и навыков и является связующим звеном между самостоятельным теоретическим освоением студентами учебной дисциплины и применением ее положений на практике. Практическое занятие позволяет развить у студентов профессиональную культуру и профессиональную коммуникацию. Преподаватель в этом случае является координатором обсуждений предложенных практических заданий, подготовка которых является обязательной. Поэтому тема, практические задания и основные источники обсуждения предлагаются студентам заранее. Цели обсуждения и выполнения заданий направлены на формирование знаний, умений и навыков профессиональной полемики и формирование компетенций. На этапе подготовки доминирует самостоятельная работа студентов по решению проблем и заданий, а в процессе занятия идет активное обсуждение, дискуссии и выступления студентов, где они под руководством преподавателя делают обобщающие выводы и заключения.
Зная тему практического занятия, необходимо готовиться к нему заблаговременно: читать рекомендованную и дополнительную литературу, конспект лекций, руководстве к практическим занятиям, структурировать материал, составлять словарь терминов, отвечать на контрольные вопросы, решать ситуационные задачи и т.п. На практическом занятии вы можете получить консультацию преподавателя по любому учебному вопросу изучаемой темы.
Под самостоятельной работой студентов понимают учебную деятельность студентов, которая организована преподавателями, но осуществляется студентом без непосредственного участия преподавателя в учебной деятельности студента. Все виды самостоятельной работы студентов по дисциплине представлены в фонде оценочных средств. Четкая организация самостоятельной работы студентов делает ее эффективной. Это обеспечивается предоставлением студентам: учебных и учебно-методических пособий; тематических планов лекций, практических занятий, образцов контрольных работ, тестов, кейсов и др; перечня знаний и умений, которыми они должны овладеть при изучении дисциплины; информации о процедуре сдачи зачета и экзамена и др. Ответы представляются в письменной форме (печатной, непосредственно преподавателю, или электронной).
Самостоятельная работа студента является основным средством овладения учебным материалом во время, свободное от обязательных учебных занятий. Она включает в себя выполнение различного рода заданий, которые ориентированы на более глубокое усвоение материала изучаемой дисциплины. По каждой теме учебной дисциплины студентам предлагается перечень заданий для самостоятельной работы. К выполнению заданий для самостоятельной работы предъявляются следующие требования: задания должны исполняться самостоятельно и
представляться в установленный срок, а также соответствовать установленным требованиям по оформлению. Студентам следует:
руководствоваться графиком самостоятельной работы,
выполнять все плановые задания, выдаваемые преподавателем для самостоятельного выполнения, и разбирать на семинарах и консультациях
неясные вопросы; при подготовке к экзамену параллельно прорабатывать соответствующие теоретические и практические разделы дисциплины, фиксируя неясные моменты для их обсуждения на консультации с преподавателем. Самостоятельная работа студентов является обязательным компонентом образовательного процесса, так как она обеспечивает закрепление получаемых на лекционных занятиях знаний путем приобретения навыков осмысления и расширения их содержания, навыков решения актуальных проблем формирования общекультурных и профессиональных компетенций, научно-исследовательской деятельности, подготовки к семинарам, лабораторным работам, сдаче зачетов и экзаменов.
Зачет. Подготовка к зачету ведется на основе полученного лекционного материала и рекомендованной литературы, осмысления работы на практических занятиях и самостоятельной работы. При подготовке нужно обратить внимание, что в каждом билете имеется один теоретический вопрос и одно практическое задание, которое выполняется по тем же принципам, что и ряд заданий к практическим занятиям. Поэтому целесообразно дополнительно практиковаться в выполнении аналогичных заданий. После получения билета во время подготовки к ответу рекомендуется составить его подробный план.