МИНОБРНАУКИ РОССИИ
федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования
«Алтайский государственный университет»

История английского языка

рабочая программа дисциплины
Закреплена за кафедройКафедра лингвистики, перевода и иностранных языков
Направление подготовки45.03.02. Лингвистика
ПрофильПеревод и переводоведение
Форма обученияОчная
Общая трудоемкость3 ЗЕТ
Учебный план45_03_02_Лингвистика_ПиП-2023
Часов по учебному плану 108
в том числе:
аудиторные занятия 22
самостоятельная работа 86
Виды контроля по семестрам
зачеты: 7

Распределение часов по семестрам

Курс (семестр) 4 (7) Итого
Недель 14,5
Вид занятий УПРПДУПРПД
Лекции 10 10 10 10
Практические 12 12 12 12
Сам. работа 86 86 86 86
Итого 108 108 108 108

Программу составил(и):
к.ф.н., доцент, Широких Ирина Алексеевна

Рецензент(ы):
д.ф.н., профессор, Карпухина Виктория Николаевна

Рабочая программа дисциплины
История английского языка

разработана в соответствии с ФГОС:
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 45.03.02 Лингвистика (приказ Минобрнауки России от 12.08.2020 г. № 969)

составлена на основании учебного плана:
45.03.02 Лингвистика
утвержденного учёным советом вуза от 26.06.2023 протокол № 4.

Рабочая программа одобрена на заседании кафедры
Кафедра лингвистики, перевода и иностранных языков

Протокол от 12.05.2023 г. № 8
Срок действия программы: 20232024 уч. г.

Заведующий кафедрой
к.ф.н., доцент Саланина Ольга Сергеевна


Визирование РПД для исполнения в очередном учебном году

Рабочая программа пересмотрена, обсуждена и одобрена для
исполнения в 2023-2024 учебном году на заседании кафедры

Кафедра лингвистики, перевода и иностранных языков

Протокол от 12.05.2023 г. № 8
Заведующий кафедрой к.ф.н., доцент Саланина Ольга Сергеевна


1. Цели освоения дисциплины

1.1.Целями освоения учебной дисциплины "История английского языка" являются научить студентов распознавать особенности языковой картины на каждом конкретном синхронном срезе, а также видеть становление языковых норм в диахроническом плане; видеть процесс развития языка как системы, осознавать взаимообусловленность всех аспектов языка: фонетики, грамматики и лексики; уметь трактовать нормы и „исключения“ современного английского языка с точки зрения закономерностей его исторического развития; владеть терминологией, связанной с данным курсом.

2. Место дисциплины в структуре ООП

Цикл (раздел) ООП: Б1.О.05

3. Компетенции обучающегося, формируемые в результате освоения дисциплины

ПК-6Способен использовать в профессиональной деятельности знание основных положений и концепций в области общего и языкознания, теории, истории и литературы изучаемого иностранного языка (языков)
ПК-6.1 Знает: Особенности культурных контекстов стран языковой пары
ПК-6.2 Умеет: толковать различные аллюзии, цитаты, образы при рассматривании интертекстуальных и гмпертекстуальных связей
ПК-6.3 Владеет: навыками передачи общего содержания исходного текста на переводящем языке с учетом мировоззрения адресата перевода (религиозный, этнический и т.д. контекст)
В результате освоения дисциплины обучающийся должен
3.1.Знать:
3.1.1.особенности исторического развития как системы взаимосвязанных явлений, предопределенных лингвистическими и экстралингвистическими факторами;
особенности фонетического, лексического, грамматического строя современного английского языка при осуществлении перевода
3.2.Уметь:
3.2.1.теоретически осмысливать историю английского языка на основе методологических положений, разрабатываемых современной лингвистикой; раскрыть взаимосвязь настоящей структуры английского языка с этапами его развития;
толковать связь отдельных фонетических лексических, грамматических явлений с особенностями того или иного варианта перевода;
3.3.Иметь навыки и (или) опыт деятельности (владеть):
3.3.1.навыками использования знаний об особенностях истории английского языка при осуществлении профессиональной деятельности;
навыками использования знаний исторического развития всех уровней английского языка при подборе адекватного варианта перевода.

4. Структура и содержание дисциплины

Код занятия Наименование разделов и тем Вид занятия Семестр Часов Компетенции Литература
Раздел 1. Введение. Германские языки и их классификация. Проблема периодизации истории английского языка.
1.1. Введение. Германские языки и их классификация. Проблема периодизации истории английского языка. Лекции 7 1 Л1.1, Л2.1
1.2. Предмет истории английского языка и его роль в подготовке студентов, специализирующихся в английском языке. Закономерность развития языка в неразрывной связи с историей английского народа. Понятие о законах развития языка: внешние и внутренние причины его изменения. Современные германские языки; их распространение и классификация. Проблема периодизации истории английского языка. Практические 7 2 Л1.1, Л2.1
1.3. Чтение и конспектирование специальной литературы. Выполнение упражнений. Сам. работа 7 12 Л1.1, Л2.1
Раздел 2. Имя существительное: его классификация и грамматические категории в древнеанглийский период.
2.1. Имя существительное: его классификация и грамматические категории в древнеанглийский период. Лекции 7 2 Л1.1, Л2.1
2.2. Грамматические категории существительного в древнеанглийский период: род, число, падеж. Древняя именная классификация по основам. Практические 7 2 Л1.1, Л2.1
2.3. Чтение и конспектирование специальной литературы. Выполнение упражнений. Сам. работа 7 12 Л1.1, Л2.1
Раздел 3. Глагол и его подклассы. Основные грамматические категории древнеанглийских глаголов.
3.1. Глагол и его подклассы. Основные грамматические категории древнеанглийских глаголов. Лекции 7 2 Л1.1, Л2.1
3.2. Наличие в английском языке древнего периода глаголов дух систем: сильные и слабые глаголы, их особенности. Грамматические категории глагола: лицо, число, время, наклонение. Проблема категории залога, аспекта, категории временной соотнесенности. Практические 7 2 Л1.1, Л2.1
3.3. Чтение и конспектирование специальной литературы. Выполнение упражнений. Сам. работа 7 14 Л1.1, Л2.1
Раздел 4. Характеристика синтаксического строя древнеанглийского периода.
4.1. Характеристика синтаксического строя древнеанглийского периода. Лекции 7 1 Л1.1, Л2.1
4.2. Типы предложений, порядок слов в утвердительных и вопросительных предложениях. Особенности категории отрицания. Развитие сложного предложения. Практические 7 2 Л1.1, Л2.1
4.3. Чтение и конспектирование специальной литературы. Выполнение упражнений. Сам. работа 7 20
Раздел 5. Существительное и его грамматические категории. Упразднение системы склонений.
5.1. Существительное и его грамматические категории. Упразднение системы склонений. Лекции 7 2 Л1.1, Л2.1
5.2. Завершение распада именной классификации по основам. Упрощение падежной системы склонения и замена ее предложными сочетаниями. Утрата грамматического рода. Практические 7 2 Л1.1, Л2.1
5.3. Чтение и конспектирование специальной литературы. Выполнение упражнений. Сам. работа 7 14
Раздел 6. Глагол в средне- и новоанглийский периоды истории английского языка.
6.1. Глагол в средне- и новоанглийский периоды истории английского языка. Лекции 7 2 Л1.1, Л2.1
6.2. Начало разрушения системы сильных глаголов. Смешение признаков чередования глаголов по классам. Унификация системы слабых глаголов по одному типу спряжения. Практические 7 2 Л1.1, Л2.1
6.3. Чтение и конспектирование специальной литературы. Выполнение упражнений. Сам. работа 7 14

5. Фонд оценочных средств

5.1. Контрольные вопросы и задания для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации по итогам освоения дисциплины
Оценочные материалы для ткущего контроля по разделам и темам дисциплины в полном объеме размещены в он-лайн курсе на образовательном портале"Цифровой университет АлтГУ" https://portal.edu.asu.ru/course/view.php?id=4129
ОЦЕНКА СФОРМИРОВАННОСТИ КОМПЕТЕНЦИИ ПК-6: Способен использовать в профессиональной деятельности знание основных положений и концепций в области общего и языкознания, теории, истории и литературы изучаемого иностранного языка (языков)
ПРИМЕРЫ ЗАДАНИЙ ЗАКРЫТОГО ТИПА
Вопрос 1. Determine the case of the noun cealfes.
А. Nominative.
Б. Accusative.
В. Genitive.
Ответ B.
Вопрос 2. The number of vases in Middle English reduced to _____ ?
А. 1.
Б. 2.
В. 3.
Ответ B.
Вопрос 3. In Chaucer’s time gender was a _________ category.
А. lexico-grammatical.
Б. lexical.
В. grammatical.
Ответ Б.
Вопрос 4. The modern pronoun they is _______.
А. a French loan word.
Б. a Scandinavian loan word.
В. the development of OE hie.
Ответ Б.
Вопрос 5. The adjective becomes an uninflected part of speech in ________.
А. Early ME.
Б. Late ME.
В. NE.
Ответ Б.
Вопрос 6. What type of verbs attributed most to the formation of modern regular verbs?
А. strong verbs.
Б. weak verbs.
B. preterite-present verbs.
Ответ Б.
Вопрос 7. Most borrowed verbs joined English were ________ verbs.
А. weak verbs.
Б. strong verbs.
B. anomalous verbs.
Ответ А.
Вопрос 8. Which grammatical analytical category is the latest?
А. Tense,.
Б. Time correlation.
В. Aspect.
Ответ Б.
Вопрос 9. The number of basic forms (stems) of strong verbs in ME reduced to ____ .
А. 1.
Б. 2.
В. 3.
Ответ А.
Вопрос 10. The n-stem class In OE was formed by nouns of _______. gender(s).
А. all the three genders.
Б. only masculine.
B. only feminine.
Ответ А.
Вопрос 11. The most productive was of building up principle forms in ME and NE was _____ .
А. vowel gradation.
Б. suppletion.
В. suffixation.
Ответ Б.
Вопрос 12. This form hopode is the form of a ________ verb.
А. weak.
Б. strong.
B. anomalous.
Ответ А.
Вопрос 13. Only feminine nouns constitute _______.
А. o-stem.
Б. u-stem.
В. root-stem.
Ответ А.
Вопрос 14. This form risan is the form of a ________ verb.
А. weak.
Б. strong.
B. anomalous.
Ответ Б.
Вопрос 15. The Great vowel shift took place in ______ .
A. Old English.
Б. Middle English.
B. New English.
Ответ Б.
КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ: Каждое задание оценивается 1 баллом. "Зачтено" верно выполнено более 50% задания. "Не зачтено" выполнено 50 и менее 50% задания.

ПРИМЕРЫ ЗАДАНИЙ ОТКРЫТОГО ТИПА
1. Merger in the language is _____________ .
Ответ: two or more language units fall together and thus may be replaced by one unit.
2. Ablaut is _____________ .
Ответ: the earliest set of vowel interchanges, which dates back from Proto Germanic and Proto Indo-European.
3. Dependent change is _________ .
Ответ: restricted to certain positions or phonetic conditions.
4. Independent change is _________ .
Ответ: takes place irrespective of phonetic conditions, i.e. it affect a certain sound in all positions.
5. Is the statement true or false: Strong verbs built their principal forms with the help of root vowel interchanges plus certain grammatical endings.
Ответ: True.
6. Is the statement true or false: Weak verbs built the Past tense and Participle II by inserting special suffix between the root and the ending.
Ответ: True.
7. How many acts did the Grimm's Law include?
Ответ: 3.
8. Did the Great Vowel shift change the english alphabet?
Ответ: yes.
9. How many forms did the OE strong verbs possess?
Ответ: 4.
10. How many cases did the OE Noun have?
Ответ: 4.
11. Did the category of Time Correlation exist in the OE verbs?
Ответ: no.
11. Did the OE Adjective have the category of Gender?
Ответ: yes.
12. Is the statement true or false: Class II weak verbs are easily recognized by the fact that nearly all of them end in -ian: hopian ("to hope"), wincian ("to wink"), wandrian ("to wander").
Ответ: True.
13. Is the statement true or false: Nd-stem nouns can be any gender, though there are only a few neuters: ēage ("eye"), ēare ("ear"), wange ("cheek"), and compounds ending in them, such as þunwange ("temple [of the head]").
Ответ: false.
14. Old English alphabet contained runic letters and latin ones, didn't it?
Ответ: yes.
15. Middle English alphabet contained runic letters and latin ones, didn't it?
Ответ: no.
16. Middles English period started in the 11th century, didn't it?
Ответ: yes.
17. Is the statement true or false: Nominative Case (Noun) is the subject of a sentence, which carries out the action. Hē lufode hīe ("he loved her"), þæt mæġden rann ("the girl ran").
Ответ: True.
18. What is the classical division of the history of the English language?
Ответ: Old English, Middle English, New English.
19. Is the statement true or false: Modern Possessive Case (Noun) is the Dative Case of the OE.
Ответ: false.
20. Is the statement true or false: The first scripts were made on hard material.
Ответ: True.
КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ ОТКРЫТЫХ ВОПРОСОВ.
«Отлично» (зачтено): Ответ полный, развернутый. Вопрос точно и исчерпывающе передан, терминология сохранена, студент превосходно владеет основной и дополнительной литературой, ошибок нет.
«Хорошо» (зачтено): Ответ полный, хотя краток, терминологически правильный, нет существенных недочетов. Студент хорошо владеет пройденным программным материалом; владеет основной литературой, суждения правильны.
«Удовлетворительно» (зачтено): Ответ неполный. В терминологии имеются недостатки. Студент владеет программным материалом, но имеются недочеты. Суждения фрагментарны.
«Неудовлетворительно» (не зачтено): Не использована специальная терминология. Ответ в сущности неверен. Переданы лишь отдельные фрагменты соответствующего материала вопроса. Ответ не соответствует вопросу или вовсе не дан.













5.2. Темы письменных работ для проведения текущего контроля (эссе, рефераты, курсовые работы и др.)
Не предусмотрено.
5.3. Фонд оценочных средств для проведения промежуточной аттестации
Промежуточная аттестация заключается в проведении в конце семестра зачета (для обучающихся, не получивших зачет по результатам текущей успеваемости) по всему изученному курсу. Зачет проводится в устной форме по билетам. В билет входит 2 вопроса: 1 вопрос теоретического характера и 1 вопрос практико-ориентированного характера.

ВОПРОСЫ ТЕОРЕТИЧЕСКОГО ХАРАКТЕРА
1. Evolution of language and scope of language history. Causes of language evolution
2. Germanic languages: classification of Germanic languages, modern Germanic languages.
3. Linguistic features of Germanic languages
4. Chronological division in the history of English.
5. Old English. Historical background.
6. Old English written records.
7. Old English (OE) phonetics: origin of OE vowels
8. Old English phonetics: origin of OE consonants.
9. Old English Grammar: general characteristic; parts of speech.
10. Old English Grammar: the Noun.
11. Old English Grammar: the Pronoun.
12. Old English Grammar: the Adjective.
13. Old English Grammar: the Verb, grammatical categories of the finite verb
14. Old English syntax.
15. Old English vocabulary
16. Historical background of the Middle English (ME) period.
17. Spelling changes in Middle English. Rules of reading
18. Vowel changes in Middle English and Early New English (NE).
19. Evolution of consonants in Middle English and Early New English
20. ME grammar: the Noun.
21. ME grammar: the Pronoun.
22. ME grammar: the Adjective.
23. ME grammar: the Verb, simplifying changes on the verb conjugation.
24. ME grammar: the Verb, changes in the morphological classes of verbs.
25. ME grammar: the Verb, development of new grammatical forms and categories.
26. Development of the syntactic system in ME and Early NE.
27. Development of the English vocabulary (12th – 19th centuries): types and sources of changes.
28. Development of the English vocabulary: borrowings.
29. Development of the English vocabulary: history of word formation.
30. Sources of historical changes in the language.

ВОПРОСЫ ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННОГО ХАРАКТЕРА
Choose the correct variant to the answers about the Nominal parts of speech in Middle and New English:
1. The number of cases in Early Middle English reduced to _____ cases (3,2,1).
2. The prevalent marker of the Genitive case in ME was _____ (‘s, e, (e)s).
3. In Chaucer’s time gender was a _________ category. (lexico-grammatical, lexical, grammatical).
4. The modern pronoun they is _______. (a French loan word, a Scandinavian loan word, the development of OE hie).
5. The adjective becomes an uninflected part of speech in ________. (Early ME, Late ME, NE).

Analyze the following correspondences and classify the words into non-Germanic and Germanic ones:
tooth – dental, dentist; agriculture – acre; agnostic – know; hearty – cordial; domestic – tame; canine – hound; foot – pedal, pedestrian

Distribute the words into Old English words and those of other Germanic languages:
byrne – brunjo (латы, кольчуга); badi – bed (постель, ложе); wasjan – werian (одевать, надевать); fif – fimf (пять); herza – heorte (сердце); haldan – healdan (дeржать).

Choose the correct variant to the answers about Old English Noun:
1. 2 genders comprised the noun of … (u-stem, root-stem, n-stem).
2. Only feminine nouns constituted … (o-stem, u-stem, root-stem).
3. Sg., Nom. U-stem is … (medu, cwene, fot).
4. Determine the case of the noun cealfes. (nom., Acc., Gen.)
5. Define the stem having a mutated root vowel: (root-stem, n-stem, u-stem).

Divide the given forms into strong, weak and minor verb classes.
wacen, sculan, for, hopode, ceped, beon, risan, lifde, stodon, don, macod, witan.

Trace the phonetic changes of the following words from Old English to Middle English:
OE bacan > ME __________ [ ]; OE heofon > ME ____________ [ ]
OE munuc > ME __________ [ ]; OE cind > ME _____________ [ ]
OE bercan > ME __________ [ ]; OE fryhto > ME ____________ [ ].

Choose the correct variant to the answers about the Verb in Middle and New English:
1. The number of basic forms (stems) of strong verbs in ME reduced to ____ (3, 2, 1).
2. What type of verbs attributed most to the formation of modern regular verbs? (strong, weak, preterite-present)
3. Most borrowed verbs joined ________ verbs. (weak, strong, anomalous)
4. The most productive was of building up principle forms in ME and NE was _____ . (vowel gradation, suppletion, suffixation)
5. Which grammatical analytical category is the latest? (Tense, Time correlation, Aspect)

КРИТЕРИИ ОЦЕНИВАНИЯ:
«Отлично» (зачтено): студентом дан полный, в логической последовательности развернутый ответ на поставленные вопросы, где он продемонстрировал знания предмета в полном объеме учебной программы, достаточно глубоко осмысливает дисциплину, самостоятельно, и исчерпывающе отвечает на дополнительные вопросы, приводит собственные примеры по проблематике поставленного вопроса, решил предложенные практические задания без ошибок.
«Хорошо» (зачтено): студентом дан развернутый ответ на поставленный вопрос, где студент демонстрирует знания, приобретенные на лекционных и семинарских занятиях, а также полученные посредством изучения обязательных учебных материалов по курсу, дает аргументированные ответы, приводит примеры, в ответе присутствует свободное владение монологической речью, логичность и последовательность ответа. Однако допускаются неточности в ответе. Решил предложенные практические задания с небольшими неточностями.
«Удовлетворительно» (зачтено): студентом дан ответ, свидетельствующий в основном о знании процессов изучаемой дисциплины, отличающийся недостаточной глубиной и полнотой раскрытия темы, знанием основных вопросов теории, слабо сформированными навыками анализа явлений, процессов, недостаточным умением давать аргументированные ответы и приводить примеры, недостаточно свободным владением монологической речью, логичностью и последовательностью ответа. Допускается несколько ошибок в содержании ответа и решении практических заданий.
«Неудовлетворительно» (не зачтено): студентом дан ответ, который содержит ряд серьезных неточностей, обнаруживающий незнание процессов изучаемой предметной области, отличающийся неглубоким раскрытием темы, незнанием основных вопросов теории, неумением давать аргументированные ответы. Выводы поверхностны. Решение практических заданий не выполнено. Студент не способен ответить на вопросы даже при дополнительных наводящих вопросах преподавателя.

6. Учебно-методическое и информационное обеспечение дисциплины

6.1. Рекомендуемая литература
6.1.1. Основная литература
Авторы Заглавие Издательство, год Эл. адрес
Л1.1 Телегин Л.А., Телегина Д.А., Павлычева Е.Д. История английского языка: учебное пособие для бакалавров : учебное пособие Издательство "ФЛИНТА", ЭБС "Лань", 2016 e.lanbook.com
6.1.2. Дополнительная литература
Авторы Заглавие Издательство, год Эл. адрес
Л2.1 Краснова Е.В. История английского языка. Староанглийский период. The History of the English Language. Old English period: учебное пособие : учебное пособие Издательство "ФЛИНТА", ЭБС "Лань", 2017 e.lanbook.com
6.2. Перечень ресурсов информационно-телекоммуникационной сети "Интернет"
Название Эл. адрес
Э1 Курс в Moodle "История английского языка" на едином образовательном портале Алтайского государственного университета portal.edu.asu.ru
6.3. Перечень программного обеспечения
Microsoft Office 2010 (Office 2010 Professional, № 4065231 от 08.12.2010), (бессрочно);
Microsoft Windows 7 (Windows 7 Professional, № 61834699 от 22.04.2013), (бессрочно);
Chrome (http://www.chromium.org/chromium-os/licenses ), (бессрочно);
7-Zip (http://www.7-zip.org/license.txt ), (бессрочно);
AcrobatReader(http://wwwimages.adobe.com/content/dam/Adobe/en/legal/servicetou/Acrobat_com_Additional_TOU-en_US-20140618_1200.pdf), (бессрочно);
ASTRA LINUX SPECIAL EDITION (https://astralinux.ru/products/astra-linux-special-edition/), (бессрочно);
LibreOffice (https://ru.libreoffice.org/), (бессрочно);
Веб-браузер Chromium (https://www.chromium.org/Home/), (бессрочно);
Антивирус Касперский (https://www.kaspersky.ru/), (до 23 июня 2024);
Архиватор Ark (https://apps.kde.org/ark/), (бессрочно);
Okular (https://okular.kde.org/ru/download/), (бессрочно);
Редактор изображений Gimp (https://www.gimp.org/), (бессрочно)
6.4. Перечень информационных справочных систем
http://dictionary.cambridge.org/
http://engood.ru/
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
http://www.macmillandictionary.com/
https://www.collinsdictionary.com/
https://www.merriam-webster.com/

7. Материально-техническое обеспечение дисциплины

Аудитория Назначение Оборудование
513Д лаборатория "Лингафонный кабинет фмкфип"- учебная аудитория для проведения занятий семинарского типа (лабораторных и(или) практических); проведения групповых и индивидуальных консультаций, текущего контроля и промежуточной аттестации Учебная мебель на 20 посадочных мест; рабочее место преподавателя; интерактивная доска в комплекте; рабочее место преподавателя в комплекте (стол, ПК, гарнитура); 20 рабочих мест студента в комплекте (стол, гарнитура, цифровой пульт); специализированное коммутационное устройство «Норд Ц» в комплекте; компьютер: модель Инв. №0160604664 - 1 единица; проектор: марка SMART модель UF70 - 1 единица; интерактивная доска: марка SmartBoard модель SB480iv3 - 1 единица; монитор: марка ViewSonic модель VA1948M-LED - 1 единица; микросистема преподавателя Panasonic SA-PM07; учебно-наглядные пособия, карты
Помещение для самостоятельной работы помещение для самостоятельной работы обучающихся Компьютеры, ноутбуки с подключением к информационно-телекоммуникационной сети «Интернет», доступом в электронную информационно-образовательную среду АлтГУ
Учебная аудитория для проведения занятий лекционного типа, занятий семинарского типа (лабораторных и(или) практических), групповых и индивидуальных консультаций, текущего контроля и промежуточной аттестации, курсового проектирования (выполнения курсовых работ), проведения практик Стандартное оборудование (учебная мебель для обучающихся, рабочее место преподавателя, доска)

8. Методические указания для обучающихся по освоению дисциплины

Курс Истории английского языка предполагает проведение лекций и семинарских (практических) занятий по каждой из пройденных тем, а также по вопросам, которые остались неохваченными в курсе лекций по причине четко обозначенного количества часов, предназначенных для чтения лекций.
Лекция, как известно, один из самых распространенных способов донесения информации до целевого слушателя, в нашем случае, студента. Этот метод изложения материала популярен у преподавателей высших учебных заведений поскольку позволяет донести информацию до большого количества человек. Правильно выстроенная лекция активизирует мыслительную активность, обеспечивает эмоциональную связь слушателя с оратором, способствует лучшему восприятию материала.
Любая лекция по Истории английского языка – это устное изложение информации, выстроенное по строго определенной логической структуре, подчиненной задаче максимально глубоко и понятно раскрыть определенный аспект данного курса. Основное предназначение лекции: помочь студентам в освоении фундаментальных аспектов истории языка; упрощение процесса понимания этапов развития английского языка; продемонстрировать взаимосвязь курса с другими смежными дисциплинами, что предопределяет, в свою очередь, предпочтение преподавателем интерактивных лекций.
В процессе чтения лекций студентам предоставляются нужные сведения по предмету, которые следует не только прослушать и осмыслить, но и запомнить. Для улучшего усвоения материала информационные лекции предполагают конспектирование – запись основных моментов доклада. Ведение конспекта помогает студентам лучше усвоить важнейшую информацию и при необходимости повторить материал перед сдачей зачета по Истории английского языка.
Семинар по данному курсу предполагает одну из форм интерактивного обучения в вузе, при которой студенты под руководством преподавателя обсуждают ключевые темы курса, имеющие первостепенное значение в профподготовке, или наиболее трудные для понимания теоретические вопросы. Предметом рассмотрения на занятии могут быть: лекция, доклады, рефераты.
Тема семинара и список вопросов, которые будут разбираться, оглашаются заранее. Иногда материалы, вынесенные на обсуждение (например, основные лингвистические и экстралингвистические причины того или иного изменения какого-либо уровня английского языка) предоставляются его участникам для предварительного ознакомления, поэтому готовиться к предстоящему диспуту студентам обязательно – преподаватель за занятии становится лишь координатором беседы.
Главные цели любого семинара по курсу История английского языка – научить студентов работать с массивом академической и профессиональной информации и применять свои знания на практике (в частности, уметь объяснить нынешнее состояние лингвистической категории, используя знания об истории ее становления и развития), а также сформировать навыки научной полемики. Таким образом, на семинаре студенты сочетают простлушивание сообщений одногруппников с собственными оценочными выступлениями, учавствуют в дискуссии.
Самостоятельная работа студента в процессе освоения курса История английского языка рассматривается как форма организации обучения, которая способна обеспечивать самостоятельный поиск необходимой информации, творческое восприятие и осмысление учебного материала в ходе аудиторных занятий, разнообразные формы познавательной деятельности студентов на занятиях и во внеаудиторное время, развитие аналитических способностей, навыков контроля и планирования учебного времени, выработку умений и навыков рациональной организации учебного труда. Таким образом, самостоятельная работа — форма организации образовательного процесса, стимулирующая активность, самостоятельность, познавательный интерес студентов.
Принципами организации самостоятельной работы в рамках современного образовательного процесса являются: принцип интерактивности обучения (обеспечение интерактивного диалога и обратной связи, которая позволяет осуществлять контроль и коррекцию действий студента); принцип развития интеллектуального потенциала студента (формирование алгоритмического, наглядно-образного, теоретического стилей мышления, умений принимать оптимальные или вариативные решения в сложной ситуации, умений обрабатывать информацию); принцип обеспечения целостности и непрерывности дидактического цикла обучения. В процессе самостоятельной работы настоящего курса студенты могут использовать все источники информации, имеющиеся в их распоряжении: электронные ресурсы, библиотеки, первоисточники, предложенные им преподавателем курса История английского языка.


Планы практических занятий
Seminar № 1. Classification of Germanic languages, their phonetic peculiarities
I. Data on Old Germans
1. Ancient Germanic tribes and their classification: East Germanic tribes, North Germanic tribes, West Germanic tribes.
2. Germanic alphabets
II. Phonetic peculiarities of Germanic languages
1. The First Consonant Shift.
2. Causes of the First Consonant Shift.
3. Word stress. Verner’s Law.
4. The Second Consonant Shift.

Seminar 2. Main grammatical peculiarities of German languages. Historical background of the Old English
I. Main characteristics of Germanic languages
1. Vowels.
2. Grammar.
II. Old English. Historical background
1. Pre-historic Britain.
2. Germanic settlements of Britain.
3. Old English dialects.
4. Old English manuscripts.
III. Periodisation in the history of English.

Seminar 3. Old English phonetics
I. Old English phonetics. Phonetic structure.
II. Old English alphabet.

Seminar 4. Phonetic changes in Old English vowels and consonants
I. Phonetic changes in Old English vowels:
1. Qualitative changes;
2. Quantitative changes.
II. Phonetic changes in Old English consonants.

Seminar 5. Nominal parts of speech in Old English
I. General characteristics of nominal parts of speech in Old English.
II. The noun:
1. grammatical categories: number, gender, case;
2. types of declension.
III. The pronoun: personal, demonstrative.
IV. The adjective: grammatical categories, weak and strong declensions, degrees of comparison.

Seminar 6. The verb in Old English
I. Grammatical categories of the verb.
II. Morphological classification of verbs:
1. strong verbs;
2. weak verbs;
3. minor group of verbs.

Seminar 7. Syntax in Old English
I. The phrase.
II. The sentence:
1. the simple sentence;
2. compound and complex sentences.
III. Word order.

Seminar 8. Old English vocabulary
I. General characteristics of Old English vocabulary.
II. External means of enriching vocabulary.
III. Internal means of enriching vocabulary.
Написание финального теста предполагает повтор всего материала курса: изменения фонетической системы английского языка, трансформация флективного языка (древне английский) в язык аналитического типа.


Образец финального теста по курсу история английского языка

Grammar and Phonetics in OE > ME > NE

1. Define the basic form of the verb sang
a) Infinitive b) Past Sg. c) Participle II

2. What phonetic phenomenon is it?
musi > mys a) OE fracture b) i-mutation c) palatalization

3. Define the phonetic law.
ceosan – curon a) 1-st consonant shift b) 2-nd consonant shift c) Verner’s law

4. What period does the word belong to?
slapende a) OE b) ME c) NE

5. What period does the change belong to?
ou > thou a) OE b) ME c) NE

6. I-E (non-Germanic) t corresponds to Germ. ____________ a) d b) ts c) o

7. State the stem of the noun given in the singular:
Nom. fisc Gen. fisces Dat. fisce Acc. fisc
a) n-stem b) a-stem c) root-stem

8. Define the type of the verb:
tealde a) weak verb b) strong verb c) preterite-present

9. Determine the types of the adjective declension:
oa ricostan men a) weak declension b) strong declension

10. State the pronunciation of :
ebrocode a) [j] b) [y] c) [g]

11. Define the case of the adjective:
blacum a) Nominative b) Genitive c) Dative

12. Determine the degree of comparison:
strenga a) positive degree b) comparative degree c) superlative degree

13. Define the class of the verb:
beodan – bead – budon – boden a) I b) II c) III

14. What period does the word belong to?
broughte a) OE b) ME c) NE

15. Define the type of the verb:
sculan a) preterite-present b) anomalous c) suppletive

16. The word skill is …
a) French b) Scandinavian c) native

17. State the types of declension of the plural mys
a) a-stem b) u-stem c) root-stem

18. Define the phonetic law:
a) Grimm’s Law b) Verner’s Law c) 2-nd Consonant Shift
Goth. maiza – OE mara
OE macian - OHG machen
Lat. granum - NE corn

19. Determine the phonetic change:
a) germination b) metathesis c) i-mutation
rinnan > irnan
sandjan > sendan

20. State the part of the speech of the OE word:
endes a) verb b) pronoun c) noun


Материалы итогового контроля по дисциплине
Советы по подготовке к экзамену:
При подготовке к экзамену особое внимание следует обратить на следующие моменты:
1. Отработать и закрепить пройденный материал, знать его специфику и особенности;
2. Повторить тексты лекций, конспектов подготовки практических занятий.
3. Быть готовым реагировать на вопросы преподавателя в рамках предложенных тем.
Опыт приема экзамена выявил, что наибольшие трудности при проведении экзамена возникают по следующим разделам:
- несистематическое посещение занятий ведет к пробелам в изучаемом материале;
- несвоевременная сдача финального теста может привести к снижению оценки.
Для того чтобы избежать трудностей при ответах по вышеназванным разделам, рекомендуем систематически и вовремя выполнять задания, посещать лекции и практические занятия.

Перечень вопросов к экзамену по курсу история английского языка (древне английский период) V семестр

1. The subject of History of English. Language change and its causes.
2. The first Consonant Shift and its causes.
3. Verner’s Law and the Second Consonant Shift.
4. Phonetic structure of Old English and its alphabit.
5. Qualitative phonetic changes in OE vowels.
6. Quantitative phonetic changes in OE vowels.
7. Phonetic changes in OE consonants (qualitative & quantitative).
8. Grammatical categories and morphological classification of OE Nouns.
9. Morphological classification of OE Nouns. Strong declension.
10. Morphological classification of OE Nouns. Weak declension.
11. Morphological classification of OE Nouns. Root declension.
12. Grammatical categories & morphological classification of OE Verbs.
13. Morphological classification of OE Verbs. Strong Verbs.
14. Morphological classification of OE Verbs. Weak Verbs.
15. Morphological classification of OE Verbs. Minor groups of Verbs.
16. OE Adjectives and Pronouns.

Образец подготовки студентов к одному из семинарских занятий по истории английского языка: краткое изложение теоретического материала, статья по данному вопросу, практическое упражнение.
Seminar № 8
Old English vocabulary
The morphology of the verb displayed two distinct tendencies of development. It underwent considerable simplifying changes, which affected the synthetic forms and became far more complicated owning to the growth of new, analytical forms and new grammatical categories. Many markers of the grammatical forms of the verb were reduced, levelled and lost in ME and Early NE. The reduction, levelling and loss of endings resulted in the increased neutralisation of formal oppositions and the growth of homonymy.
ME forms of the verb are represented by numerous variants, which reflect dialectal differences and tendencies of potential changes. The intermixture of dialectal features in the speech of London and the literary language of the Renaissance played an important role in the formation of the verb paradigm. The simplifying changes in the verb morphology affected the distinction of the grammatical categories to a varying degree.

Number distinctions were not only preserved in ME but even became more consistent and regular. Towards the end of the period (in the 15th c. ) they were neutralised in most positions. In the 13th and 14th c. the ending –en turned into the main, almost universal marker of the pl forms of the verb. It was used in both tenses of the Indicative and Subjunctive moods. In most classes of strong verbs there was n additional distinctive feature between the sg and pl forms in the Past tense of the Indicative mood. The two Past tense stems had different root vowels. But both ways of indicating pl turned out to be very unstable. The ending –en was frequently missed out in the late 14th c. and was dropped in the 15th c. The Past tense stems of the strong verbs merged into one form.
All number distinctions were thus lost with the exception of the 2nd and 3rd p., Pres. tense Indic. Mood. The sg forms were marked by the ending –est and –eth/ -es and were formally opposed to the forms of the pl. Number distinctions in the 2nd p. existed as long as thou, the pronoun of the 2nd p. sg was used.
Thanne longen folk to goon on pilgrimages. (Chaucer, 14th c.)
(Then folks long to go on pilgrimages.)
All men make faults. (Shakespeare, 17th c.)

The differences in the forms of Person were maintained in ME, though they became more variable. The OE endings of the 3rd p. sg - - merged into a single ending –(e)th. The varian ending of the 3rd p. sg –es was a new marker first recorded in the Northern dialects. It is believed that –s was borrowed from the pl forms which commonly ended in –es in the North. It spread to the sg and began to be used as a variant in the 2nd and 3rd p., but later was restricted to the 3rd. In the early 18th c. –(e)s was more common in prevate letters than in official and literary texts, but by the end of the century it was the dominant inflection of the 3rd p. sg in all forms of speech. The use of –eth was stylistically restricted to high poetry and religiuos texts.
But my late spring no buds or blossom shew’th
Perhaps my semblance might deceive the truth. (Milton)
The ending –(e)st of the 2nd p. sg became obsolete together with the pronoun thou. The replacement of thou by you/ ye eliminated the distinction of person in the verb paradigm – with the exception of the 3rd p. of the Present tense.

Mood. Owning to the reduction of endings and levelling of forms the formal differences between the moods were also greatly obscured. In ME the homonymy of the mood forms grew. The Indicative and Subjunctive moods could no onger be distinguished in the pl, when –en became the dominant flection of the Indicative pl in the Present and Past. The reduction and loss of this ending in Early NE took place in all the forms irrespective of mood. When in the 15th c. the two Past tense stems of the strong verbs merged, all the forms of the moods in the past tense fell together with the exception of the verb to be, which retained a distinct form of the Subjunctive in the past sg – were as opposed to was.

Tenses. The distinction of tenses was presented in the verb paradigm through all historical periods. As before, the Past tense was shown with the help of the dental suffix in the weak verbs, and with the help of the root-vowel interchange – in the strong verbs. The only exception was a small group of verbs which came from OE weak verbs of Class I. In these verbs the dental suffix fused with the last consonant of the root – [t] – and after the loss of the endings the three principal forms coincided: OE settan – sette - ge-set (ed) ME seten – sette – set NE set – set – set.

Progressive forms
after A.C. Baugh and T. Cable

Among the developments as are of most significance in the language of today one of great importance concerns the verb. English is distinctly more vaired and lfexible in some of its verbal expressions than the other better-knopwn modern languages. Thus, where the French say “je chante” or the German “ich singe”, the English may say “I sing”, “I do sing”, or “I am singing”. The do-forms are often called emphatic forms, and this they sometimes are; but their most important uses are in negative and interrogative sentences. The forms with “to be” and the present participle are generally called progressive forms since their most common use is to indicate an action as beoing in progress at the time implied by the auxiliary. The wide extension of the use of progressive forms is one of the most important developments of the English verb in the modern period.
In Old English such expressions as “he was larende” (he was teaching) are occasionally found, but usually in translations from Latin. In early Middle English, progressive forms are distincly rare, and although their number increases in the course of the Middle English period, we must credit their development mainly to the period since the 16th c. The chief factor in their growth is the use of the participle as a noun governed by the preposition “on” (“he burst out on laughing”). This weakened to “he burst out a-laughing” and finally to “he burst out laughing”. In the same way “he was on laughing” became “he was a-laughing” and “he was laughing”. Today such forms are freely used in all tenses (“is laughing”, “was laughing” “will be luaghing”, etc.)
The extension of such forms to the passive (“the house is being built”) was an even later development. It belongs to the very end of the 18th c. Old English had no progressive passive. Such an expression as “the man is loved, feared, hated” is progressive only in so far as the verbs “loving, fearing, hating” imply a continuous state. But no such force attaches to “the man is killed”, which does not mean the man is being killed but indicates a completed act. The construction “the man is on laughing” was capable also of a passive significance under certain circumstances. Thus “the house is on builing” can only suggest that the house is in process of construction. This use is found from the 14th c. on, and in its weakened form the construction is not unknown today.
Colloquially, at least, we say “there is nothing doing at the mill this week.” “The dinner is cooking” and “the tea is steeping” are familiar expressions. In some parts of America one may hear “there’s a new barn a-building down the road.” When the preposition was completely lost (on builing > a-building > builing) the form became “the house is building”. Since such an expression may at times be either active or passive, it had obvious limitations. Thus “the wagon is making” is a passive, but “the wagon is making a noise” is active. And whenever the subject of the sentence is animate or capable of performing the action, the verb is almost certain to be in the active voice “the man is building a house”). With some verbs the construction was impossible in a passive sense. Thus the idea “he is always being called” could not be expressed by “he is always calling”.
In the last years of the 18th c. we find the first traces of our modern expression “the house is being built”. The combination of “being” with a past participle to form a participial phrase had been in use for some time. Shakespeare in “Hamlet” says: “which, being kept close, might mover more grief to hide.” This is thought to have suggested the new verb phrase. It seems first to have been recognized in an English grammar in 1802. As yet it is generally used only in the present and simple past tense (“is” or “was being built”). We can hardly say “the house has been being built for two years”, and we aviod saying “it will be being built next year.”
Thе history of the new progressive passive shows that English is a living amd growing thing, that its grammar is not fixed, that it will continue to change in the future as it has changed in the past, even if more slowly. If the need is felt for a new and better way of expressing an idea, we may rest reaasured that a way will be found. But it is interesting to note that even so useful a construction was at first resisted by many as an unwarranted innovation.

Test
1. The number of basic forms (stems) of strong verbs in ME reduced to _________ .
a) 3 b) 2 c) 1
2. Weak verbs in ME were becoming _________ .
a) more numerous b) less numerous
3. In NE verbs have ________ principle forms.
a) 4 b) 3 c) 2
4. What types of verbs attributed most to the formation of modern regular verbs?
a) strong b) weak c) preterite-present
5. Most borrowed verbs joined ____________ .
a) weak verbs b) strong verbs c) anomalous
6. Strong verbs in ME acquired the weak type conjugation.
a) Yes b) No c) A part of them
7. How many preterite-present verbs remained in ME?
a) 6 b) 10 c) 7
8. The most productive way of building up principle forms in ME and NE was _________ .
a) vowel gradation b) supplition c) suffixation
9. The category of Time Correlation was established in the ____________ .
a) 14 c. b) 18 c. c) 17 c.
10. Which grammatical analytical category is the latest?
a) Tense b) Time Correlation c) Aspect